صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آراکوه /

فهرست مطالب

آراکوه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آراکوه \ ārā-kūh\ ، رشته‌کوهی واقع در بخش لواسانات، شهرستان شمیران. ایـن رشته‌کوه که مردم روستاهای مجاور، آن‌را هراکوه و کوه اَرا نیز می‌خوانند، از ناحیۀ پورزند لواسان تا حوالی رودخانۀ جاجرود در شرق امتداد دارد و قسمتی از مرز جنوبی شهرستان شمیران و شهرستان تهران را تشکیل می‌دهد. 
آبریز سمت جنوب این کوه از شرق به غرب به نواحی رودهن، شهـر جدید پردیس، روستای کمرد، باغک، شمس‌آباد، عباس‌آباد و خسروآباد می‌ریزد و چشمه‌های کوچکی در آن جریان دارد که مهم‌ترین آنها چشمه‌ای است که آب مصرفی روستاهای کمرد و باغک را تأمین می‌کند و به هنگام افزایش بارندگی، رودخانۀ فصلی کمرد را سیلابی می‌کند. آبریز سمت شمال آراکوه که شرقی‌ترین نقطۀ آن از گردنۀ دزک و گردنۀ پورزند (بورزن) آغاز می‌شود، مسیر جنوب به شمال را طی می‌کند و در مجاورت روستاهای کلان، چهارباغ، رسنان، و جنوب نیکنام‌ده به شاخۀ شرقی رودخانۀ جاجرود، که در ابتدا رودخانۀ شاه‌نشین (مجاور روستای علایین) نامیده می‌شود و پس از عبور از کنار هر روستا، نام همان روستا را می‌گیرد، می‌ریزد و در پایان پس از پیوستن به رودخانۀ برگ جهان و نیکنام ـ ده، با نام رودخانۀ لوارک به دریاچۀ سد لتیان می‌ریزد. 
طول این رشته‌کوه حدود 17 کمـ است و انتهای شرقی آن به نواحی هموار و نسبتاً پست ناحیۀ پورزند منتهی می‌شود که در دهۀ 1380 ش بر اثر ساخت و سازهای نابجا مسکونی شده است و انتهای غربی آن به کوه بلندی که اهالی آن را کوه جاجرود می‌نامند و منتهی به درۀ جاجرود و سد لتیان است، می‌رسد. بلندترین نقطۀ آن قلۀ آراکوه (ه‍ م) نام دارد. 
در سمت جنوب و شمال آراکوه صدها دره و جویبار فصلی وجود دارد که در سالهای پر بارش و به خصوص در فصل بهـار جریان می‌یابد و مراتع و چراگاههای سرسبزی را به وجود می‌آورد. این مراتع و چراگاهها نخستین مقصد عشایر کوچنده از دشت به ارتفاعات البرز میانی است و با فرارسیدن تابستان به بلندیهای شمالی‌تر کوچ می‌کنند تا در ماههای تیر و مرداد به دشت لار برسند. آراکوه مانند دیواره‌ای عظیم، منطقۀ لواسانات را از بلندیهای پست‌تر جدا می‌کند.

ناصر پازوکی طرودی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: