صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آبنیک /

فهرست مطالب

آبنیک


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آبنیک \ āb-nīk\ ، از آبادیهای دهستان رودبار قصران. این آبادی در منطقه‌ای کوهستانی با آب‌وهوایی سرد و خشک و نیمه‌مرطوب و با جمعیتی حدود 274 تن (1385 ش) در °35 و ´59 عرض شمالی، و °51 و ´37 طول شرقی، در ارتفاع 431‘2متری از سطح دریا، و فاصلۀ 12کیلومتری شمال خاوری فشم، در میان دره‌ای که از فشم به طرف شمال خاور و سرانجام به دشت لار ختم می‌شود، واقع شده است (پازوکی، 1/ 357؛ «درگاه ... »، بش‍ ؛ فرهنگ ... ، 38/ 3؛ محمودیان، 84). 
آبنیک به سبب برخورداری از آب فراوان و آب‌و هوای مناسب از مناطق آباد و سرسبز بخش رودبار قصران به‌شمار می‌آید. تکه سفالهای یافت شده در سطح روستا از قدمت آن حکایت دارد. امروزه بخش اعظم بافت قدیمی روستا تخریب، و به جای آن ساختمانهای جدید احداث شده است. بقایای اندک بناهای قدیمی و تاریخی روستای آبنیک نیمه ویران و احیانشدنی است. تنها آثـار فرهنگی ـ تاریخی باقی‌مانده در روستای آبنیک، بنای 3 امامزاده به نامهای امامزاده ابراهیم، امامزاده طیب و امام‌زاده موسى است (پازوکی، همانجا).
رودهای گرمابدر و آبنیک از میان آبادی می‌گذرند (همو، نیز فرهنگ، همانجاها). اقتصاد این آبادی برپایۀ کشاورزی، دامداری، باغداری و پرورش زنبورعسل استوار است. آب مورد نیاز برای کشاورزی از طریق آب رود و چشمه تأمین می‌شود. گندم، جو، سیب درختی، گلابی، گردو، گیلاس و آلبالو عمده‌ترین محصولات کشاورزی این روستا ست (همان، 38/ 3-4؛ کریمان، 1/ 426). 
اهالی این روستا به زبان فارسی با گویشی شبیه به گویش مازندرانی گفت‌وگو می‌کنند ( فرهنگ، 38/ 3).

مآخذ

پازوکی طرودی، ناصر، آثار تاریخی شمیران، تهران، 1382 ش؛ «درگاه ملی آمار»، آمار (مل‍‌ )؛ فرهنگ جغرافیایی آبادیهای کشور، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، تهران، 1370 ش؛ کریمان، حسین، قصران ( کوهسران)، تهران، 1356 ش؛ محمودیان، علی‌اکبر و دیگران، اطلس شهرستان شمیران، تهران، 1381 ش؛ نیز:

Amar, www. Amar. Org. ir / Dfault. Aspx? tabid = 549 & agent Type = view & Property ID = 1483.
حسن موسوی‌زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: