صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آبکار، موزه /

فهرست مطالب

آبکار، موزه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آبکار، موزه \ mūze-ye āb-kār\ ، موزه‌ای در مجموعۀ کاخ ـ موزه‌های سعدآباد. این بنا پیش از انقلاب به کاخ لیلا پهلوی معروف بود و در 1373 ش به موزۀ مینیاتور آبکار بدل شد. 
در این موزه، مجموعۀ آثار مینیاتور، تشعیر، تذهیب، نقش گره، جلد آلبوم و مجموعۀ آثار هنری کلارا آبکار (1294-1375 ش/ 1915-1996 م)، نگارگر معروف اصفهانی و برندۀ گواهینامۀ درجۀ اول مینیاتور از وزارت پیشه و هنر در 1320 ش، نگهداری می‌شود. برای شکل گرفتن این موزه، معماران، مختصر تغییری در فضای داخلی کاخ دادند و اتاقها را به تالار موزه بدل کردند. در محوطۀ موزۀ آبکار، حوض دایره‌ای شکل با فواره‌های زیبا به سبک دورۀ قاجار و چند باغچه احداث شده است. بر دیوار آجری قسمت شرقی موزه بر روی دو صفحۀ فلزی به رنگ زرد دو یادمان دیده می‌شود. یکی تابلوی موزۀ مینیاتور آبکار که با خطوط اسلیمی ظریفی تزیین شده است و دیگری لوح یادبود افتتاح موزه. 
موزۀ آبکار شامل 3 تالار و یک انبار کوچک است: 
تالار شمارۀ 1: در این تالار آخرین آثار استاد آبکار شامل آثار مینیاتور، تذهیب و نقش گره به نمایش گذاشته شده است. 
تالار شمارۀ 2: در این تالار 3 دسته از کارهای هنری کلارا آبکار به نمایش گذاشته شده است؛ الف ـ مجموعه‌ای از نقاشیهای آبرنگ، مستندسازی اشیاء موزۀ مردم‌شناسی و هنرهای تزیینی؛ ب ـ مجموعه‌ای از نقاشیهای زیرلاکی و روغنی؛ ج ـ نمونه‌هایی از تابلوهای مینیاتور. 
تـالار شمارۀ 3: در این تـالار بهترین نمونه‌های آثار کلارا آبکار ازجمله چند نمونۀ مینیاتور روی عاج، و یک نمونۀ تذهیب وجود دارد. همچنین در این تالار نمونه‌هایی از نقش قالی و مینیاتورهایی برگرفته از ادبیات کلاسیک و عرفانی ایرانی همچون لیلی و مجنون، خسرو و شیرین، شیخ صنعان و دختر ترسا، یوسف و زلیخا و جز آنها به نمایش گذاشته شده است («موزۀ آبکار»، موزه‌ها ... ، بش‍ ؛ «موزۀ آبکار»، خانه ... ، بش‍ ؛ سلیمی مؤید، 228). 

مآخذ

سلیمی مؤید، سلیم، سیمای میراث فرهنگی تهران، تهران، 1381 ش؛ «موزۀ آبکار»، خانۀ انسان‌شناسی ایران (مل‍‌‌ )؛ «موزۀ آبکار»، موزه‌های تهران (مل‍‌‌ )؛ نیز: 

Allmuseum, www.allmuseums.com/ abkar_ museums. html; Anthropology, http:/ / anthropology.ir/ node/ 988. 
شیوا جعفری

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: