صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / جغرافیا / آق سو، رود /

فهرست مطالب

آق سو، رود


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 14 آذر 1398 تاریخچه مقاله

آقْ‎سو، نام چند رود و شهر و دهکده در مناطق ترکی‌زبان. آق‎سو در زبان ترکی به معنای آب سفید است که در بیشتر مناطق ترکی‌زبان بر رودخانه اطلاق می‎شود. معمولاً آبهای جاری در بستر اصلی رودخانه را آق‎سو یا آق‌دریا و آبهای جاری در نهرها را قره‎سو یا قره‎دریا (آب سیاه) می‎نامند (اسلام آنسیکلوپدیسی). علاوه بر این گاهی شهر و دهکده و حتێ کوه مجاور چنین رودخانه‎ای را آق‎سو نامیده‎اند. درنتیجه چندین رودخانه و شهر و دهکده در مناطق ترکی‌زبان به نام آق‎سو وجود دارد. ازجمله رودهایی که آق‎سو نامیده شده‎اند، می‎توان رودهای زیر را نام برد:
الف ـ رودی در ناحیۀ تالدی کورگان در جمهوری سوسیالیستی شوروی قزاقستان به طول 316 کم و با حوضه‎ای به وسعت 040،5 کم2 (دایرةالمعارف بزرگ شوروی). این رودخانه از یخچالهای رشته‎کوه دژنگارسکی آلاتائو سرچشمه می‎گیرد و در بخش سفلای مسیر خود بدون آنکه شعبه‎ای بدان ملحق شود، از بیابانی عبور کرده به دریاچۀ بالخاش می‎ریزد. آب آق‎سو که از یخها و برفهای کوهستان سرچشمه می‎گیرد، در ماههای اردیبهشت تا شهریور در حال طغیان است و تا حد زیادی به مصرف آبیاری می‎رسد (همان).
ب ـ از شاخه‎های رود تاریم که در مرز بین جمهوری قرقیزستان و سین‎کیانگ جریان دارد. این رود در حوالی شهر آق‎سو که نام خود را از آن گرفته به رود بزرگ‎تری به نام طاوشقان که از کوههای تیان‎شان وسطێ برمی‎خیزد، می‎پیوندد و سپس به رود بزرگ تاریم می‎ریزد.
ج ـ یکی از شاخه‎های آمودریا (ه‍ م).
د ـ رودی در آذربایجان شوروی که از جبال قفقاز سرچشمه می‎گیرد و از شمال به جنوب جریان دارد و در نزدیکی شیروان به رود کُر منتهی می‎گردد.
ه‍ ـ رودی در جنوب ترکیه که از حدود اسپارتا سرچشمه گرفته از شمال به جنوب جریان داد و از مشرق انطالیه در خلیجی به همین نام به دریای مدیترانه می‎ریزد.
و ـ رودی در شمال ترکیه که در مشرق بندر گیریسون به دریای سیاه می‎ریزد.
ز ـ شاخۀ معتبری از رود جیحان در جنوب ترکیه که از کوه انگیزک سرچشمه می‎گیرد و پس از طی مسیری به طول 135 کمـ در گذرگاه آمنوس به رودخانۀ جیحان می‎ریزد. راه‎آهن ملطیه ــ فوزی ــ پاشا از درۀ همین آق‎سو می‎گذرد.
ح ـ نام دیگر رود بوگ جنوبی (در زبان اوکرائینی: بوه) در اوکراین جنوبی که در تواریخ عثمانی از آن یاد شده و در جایی که به دریای سیاه می‎ریزد با رود بزرگ دنیپر مصب را واحدی تشکیل می‎دهد.

مآخذ

نک‍ : آق‎سو، شهر.

حسین قراچانلو

 

 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: