صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / ادبیات فارسی / آفتاب /

فهرست مطالب

آفتاب


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 16 دی 1398 تاریخچه مقاله

آفتاب، مجله‎ای فارسی که به صورت ماهانه در اصفهان به مدیریت میرزا محمودخان سنجری تهرانی منتشر می‎گردید. شمارۀ نخست آن در عید نوروز 1290ش برابر با 20 ربیع‎الاول 1329ق / 21 مارس 1911م منتشر شد. پشتیبان اصلی و نویسندۀ اغلب مطالب آن شیخ محمدباقر الفت اصفهانی، روحانی و مؤسس انجمن ادبی آفتاب، فرزند حاج شیخ محمدتقی اصفهانی معروف به آقانجفی بود که با امضای «ب» علاوه بر نگارش مقالات، ترجمۀ بخشهایی از برخی کتابهای ادبی را نیز در این نشریه منتشر می‎کرد. 
مضمون بیشتر مقالات آفتاب، تربیتی بود. این نشریه از نظر سیاسی روشی آزادیخواهانه داشت. پیوست هر شماره از مجله، 2 جزوۀ مستقل که ترجمۀ بخشی از 2 کتاب مختلف بود، با شماره‌گذاری جداگانه منتشر می‎شد. یکی از این 2 کتاب وسایل رستگاری اثر ساموئل اسمایلز (1812-1904)، که بعداً به نام اعتمادبه‎نفس، به قلم علی دشتی ترجمه شد، و دیگری پرورش استقلال اثر آلفونس اسکیروس (1814-1876) بود که ظاهراً الفت آن را از ترجمۀ عربی به فارسی برمی‎گرداند. 
مجلۀ آفتاب پس از 8 شماره در رمضان 1329ق /  سپتامبر 1911م عمدتاً به سبب مشکلات مالی از انتشار باز‌ماند.

مآخذ

براون، ادوارد، تاریخ مطبوعات و ادبیات ایران در دورۀ مشروطیت، ترجمۀ محمد عباسی، تهران، معرفت، 1958م، 2 / 177؛ صدر‌هاشمی، محمد، تاریخ جراید و مجلات ایران، تهران، کمال، 1363ش، 1 / 211-214. 

بخش ادبیات
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: