صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / تاریخ / آشوب آخرالزمان /

فهرست مطالب

آشوب آخرالزمان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 28 آبان 1398 تاریخچه مقاله

آشوبِ آخِرُالزَّمان، رسانۀ تاریخی مختصری پیرامون حوادث دوران مشروطیت در خراسان، نوشتۀ شیخ‎حسین اولیای بافقی (زنده در 1330ق / 1912م). نویسنده در این رساله که آن را در همین سال خطاب به یکی از بزرگان معاصرش نگاشته، به شرح رویدادهای روزگار استبداد صغیر و جنگ رشیدالسلطان و ارشدالدوله پرداخته است. وی پس از مقدمه‎ای کوتاه اوضاع شهر مشهد را بررسی کرده و از کشمکش میان مشروطه‎خواهان و استبداد‎جویان آن شهر سخن رانده است. او هرچند به تصریح از مشروطه‎خواهان انتقاد نکرده و جانب مستبدان را نیز نگرفته است، لیکن از محمدعلی‎شاه با احترامی بسیار یاد کرده و از اینکه این آشوبها مایۀ برهم خوردن اوضاع اجتماعی کشور گردیده، تلویحاً به انتقاد پرداخته است.
حادثۀ بمباران حرم مطهر حضرت‎رضا(ع) توسط نیروهای روسی در این رساله به تفصیل شرح داده شده است. نویسنده که خود ناظر این جریان بوده، پس از ختم غایله به درون حرم راه یافته و از خسارات و کشتارهایی که در آن‌جا به بار آمده به گونه‎ای مفصل سخن رانده و اقوال گوناگونی را که در آن روزها از تعداد کشته‎ها و میزان دزدیها از موزه و کتابخانۀ آستان‎قدس در میان مردم پراکنده بوده، برشمرده است. چنین می‎نماید که او در نقل این مسائل جانب احتیاط را نگه داشته است. 
در صفحۀ پایانی اشاره کرده که این رساله را در مدت 12 روز نوشته است و از اینکه به جای گردآوری احادیث مذهبی و پرداختن به دانشهای دینی، به تاریخ‎نویسی و روزنامه‎نگاری روی آورده، همکارانش او را نکوهش کرده‎اند. روی هم، این رساله در روشن ساختن گوشه‎هایی از تاریخ ولایات ایران در دوران مشروطیت و آشوبهای پس از آن، اثری سودمند است و برای تکمیل این قسمت از تاریخ، منبعی ارزنده به‌شمار می‎آید. این رساله یک‎بار در مجلۀ وحید (شمـ 256-257، خرداد 1358ش) به چاپ رسیده و نسخۀ خطی آن که به خط نویسنده است و آن را در تاریخ 17 جمادی‎الاول 1330ق / 4 مۀ 1912م تحریر کرده در کتابخانۀ آستان‎قدس رضوی موجود است.

مآخذ

آستان‎قدس، فهرست، 7 / 3، اولیای بافقی، شیخ‎حسین، «آشوب آخرالزمان»، وحید، س 17، شمـ 4، 5 (خرداد 1358ش)، شمارۀ مسلسل 256-257، صص 51-63؛ منزوی، احمد، فهرست خطی فارسی، 6 / 4215.

سیدعلی آل‎داود
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: