صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / جغرافیا / آسک /

فهرست مطالب

آسک


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 21 آبان 1398 تاریخچه مقاله

آسَک، یا اَسَک، نام منطقه‎ای شامل چند روستا و یک شهر باستانی (ابودلف، 90) نزدیک ارجان از نواحی اهواز (یاقوت، 1 / 53) و در مسیر یکی از 2 راه اصلی خوزستان به عراق (اصطخری، 94) که امروزه ویرانه‎های آن در شمال غربی زیدان کنونی، در دامنۀ کوه، سمت شمال گُرْگُری و غوله و در 4 فرسنگی خلف‎آباد (شوشتری، 190) برجاست. ظاهراً این منطقه در روزگار ساسانیان از نقاط آباد به‌شمار می‎رفته است، چه جغرافی‎نویسان از ایوان بلند آن بر کنار چشمه‎ای پرآب و بیماری‎زا، که روبروی آن گنبدی به ارتفاع 100 ذرع قد برافراشته بوده، سخن گفته و بنای آن را به قباد پدر انوشیروان نسبت داده‎اند (یاقوت، 1 / 61). ابودلف که در سالهای(331-341ق / 943-952م) در ایران به سر می‎برده، نوشته است: «در آنجا یک مسجد و در محوطۀ بیرون آن قبرستان جماعتی از مسلمانان است که در ایام فتوحات، آنجا شهید شده‎اند... گنبدی زیباتر و محکم‌تر از آن در جایی دیگر ندیده‎ام. بر درب غربی گنبد سنگ‌نوشتی به زبان پهلوی دیده می‎شود» (صص 90، 91). با این‌همه شگفت است که سایر جغرافی‎نویسان سدۀ 4ق / 10م از این یاد نکرده و تنها به ذکر نخلستان و شرح دوشاب معروف آن که در آن وقت به عراق صادر می‎شده است، سخن رانده‎اند (ابن حوقل، 29؛ اصطخری، 93). 
شهرت آسک گذشته از این، بیشتر به سبب جنگی است که میان خوارج به سرکردگی ابوبلال مرداس‎بن اُدَیّه و سپاه عبیدالله ‎بن زیاد در این محل درگرفت (61 ق / 681 م) و به شکست سپاه ابن‎زیاد انجامید (ابن‎اثیر، 4 / 94) و عیسی‎بن فاتِک در آن‎باره شعری سرود (یاقوت، 1 / 53). 
برخی از جغرافی‎نویسان از آتش بزرگی که همواره بر فراز کوهی که آسک در دامنۀ آن بنا شده بود، سخن گفته‎اند (حدودالعالم، 137). از سخن مسعودی برمی‎آید که این آتش ناشی از اشتعال نفت یا گاز در سطح زمین بوده است (2 / 6، 7)، گمان اصطخری نیز این بوده که سرچشمۀ این آتش نفت یا زفت است (ص 92)، ولی گویا کوه مذکور در آن روزگار فعالیت آتش‎فشانی داشته و تا همین اواخر نیز اندکی فعال بوده و کمی دود و روشنایی از آن برمی‎خاسته است (شوشتری، 190).

مآخذ

ابن‎اثیر، عزالدین، کامل، بیروت، دارصادر، 1402ق؛ ابن‎حوقل، صورةالارض، ترجمۀ جعفر شعار، تهران، بنگاه و نشر کتاب، 1345ش؛ ابودلف، مسعر بن مهلهل، سفرنامه، به کوشش و. مینورسکی، ترجمۀ ابوالفضل طباطبایی، تهران، فرهنگ ایران زمین، 1342ش؛ اصطخری، ابراهیم، مسالک و ممالک، به کوشش ایرج افشار، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1347ش؛ حدودالعالم، به کوشش منوچهر ستوده، تهران، طهوری، 1403ق؛ شوشتری، سیدمحمدعلی امام، تاریخ جغرافیایی خوزستان، تهران، امیرکبیر، 1331ش؛ یاقوت، شهاب‎الدین، معجم‎البلدان، بیروت، دارصادر ـ دار بیروت، 1374ق. 

بخش جغرافیا

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: