صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / فقه، علوم قرآنی و حدیث / الآراء والدیانات /

فهرست مطالب

الآراء والدیانات


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 13 آبان 1398 تاریخچه مقاله

اَلْآراءُ وَالدِّیانات، کتابی است دربارۀ عقاید و باورهای پیروان ادیان و مذاهب و مکتبهای گوناگون کلامی و فلسفی به زبان عربی نوشتۀ ابو محمد حسن بن موسى نوبختی (د ح 310ق /  922م)، فیلسوف و منجم و متکلم شیعی ایرانی و نویسندۀ کتاب فرق‎الشیعة که بارها به چاپ رسیده است. از کتاب الآراء والدیانات اثری به دست نیست، لیکن مطالب آن به گونۀ گسترده‎ای در کتابهای اسلامی مربوط به این موضوع بازتاب یافته است و این نشان می‎دهد که این کتاب از آوازه‎ای بلند و نیکو برخوردار بوده است. ابن ندیم، نوبختی و خاندانش را به دوستداری علی(ع) و اولاد او ستوده و گفته است: او کتابهای بسیار گرد می‎آورد و شمار فراوانی از آن را به خط خود استنساخ می‎کرد. وی را کتاب الآراء والدیانات است که آن را به پایان نرسانده است (الفهرست، صص 251-252). احمدبن علی نجاشی (د 450ق /  1058م) نیز او را به عنوان متکلمی مبرّز می‎ستاید و می‎گوید: الآراء والدیانات کتابی بزرگ و نیکوست که من آن را بر استادم ابوعبدالله (محمد بن محمد بن نعمان بن عبدالسلام معروف به شیخ مفید، د 413ق / 1022م) خوانده‎ام (رجال، ص 46). همچنین رضی‎الدین علی بن موسى معروف به سید بن طاووس (د 664 ق / 1266م) می‎گوید: کتاب الآراء والدیانات نوبختی اکنون در نزد من است و من از این کتاب به آکاهی وی از علم نجوم پی بردم (فرج المهموم، ص 121). 
نیمۀ دوم سدۀ 3ق /  9م که نوبختی در آن می‎زیسته، روزگار جوش و خروش اندیشه‎های گوناگون و کشاکش آزاد فرقه‎ها با یکدیگر بوده است. درگیری زبانی و قلمی به ارزیابی باورهای مخالف منحصر نمی‎شده، بلکه به شرح و نگارش تاریخ آن فرقه‎ها و عقاید ایشان نیز می‎کشیده است. همزمان با او یا اندکی پیش و پس از وی، کسان بسیاری به این کار دست یازیده‎اند که اقبال آشتیانی برخی از ایشان را یاد کرده است (خاندان نوبختی، صص 136-139). با این‌همه، آقابزرگ تهرانی او را نخستین دانشمند مسلمان می‎داند که دربارۀ ملل و نحل و آراء و فرقه‎ها کتاب نوشته است. دیگر کسانی که در این زمینه چیزی نوشته‎اند، همگی متأخر از او بوده‎اند: ابوبکر باقلانی (د 403ق / 1013م)، ابومنصور عبدالقاهر بن طاهر بغدادی (د 429ق /  1038م)، ابوبکر احمد بن محمد اصفهانی (د ح 451ق /  1059م)، ابن حزم (د 456ق / 1064م)، شهرستانی (د 548 ق / 1153م) و جز ایشان ( الذریعة، 1 / 34-35). 
کتاب الآراء والدیانات را نویسندگان پس از نوبختی مانند مسعودی (د 346ق / 957م)، ابن جوزی (د 597 ق / 1201م)، ابن ابی‌الحدید (د 655 ق / 1257م) و دیگران در دست داشته‎اند. از اشارات آنان می‎توان استنباط کرد که الآراء والدیانات حاوی مطالبی بدین شرح بوده است: عقاید سوفسطاییان، عقاید ثنویان، عقاید فیلسوفان یونان، مذاهب هند و باورهای هندوان، مذاهب صابئیان و مجوستان، آرای منجمان و اصحاب فلک، عقیدۀ جهم بن صفوان، مذهب هشام بن حکم در تشبیه و تجسیم، عقاید مقاتل بن سلیمان و نعیم بن حماد و داوود جواربی از متکلمان شیعی و عقاید فیلسوفان رواقی (اقبال، 139). 

مآخذ

آقابزرگ، الذریعة، 1 / 34-35، 16 / 179؛ ابن‎جوزی، عبدالرحمن، تلبیس ابلیس، بیروت، دارالکتب العلمیة، 1368ق، ص 83؛ ابن‎حزم، علی بن احمد، الفصل فی الملل والاهواء والنحل، بیروت، دارالمعرفه، 1975م، ص 194؛ ابن طاووس، علی بن موسى، فرج‎المهموم، قم، منشورات الرضی، 1363ش؛ ابن‎ندیم، محمد بن اسحاق، الفهرست، بیروت، دارالمعرفه، 1398ق؛ اقبال، عباس، خاندان نوبختی، تهران، طهوری، 1357ش، ص 140؛ خطیب بغدادی، احمد بن علی، تاریخ بغداد، بیروت، دارالکتب العربیه، صص 93-94؛ قهپایی، عنایة‎الله علی، مجمع الرجال، قم، اسماعیلیان، 1384ق، 2 / 157؛ مامقانی، عبدالله، تنقیح المقال، نجف، 1350ق، 1 / 311-312؛ مسعودی، علی بن حسین، التنبیة والاشراف، بیروت، دارصعب، ص 343؛ همو، مروج الذهب، بیروت، دارالاندلس، 1385ق، 1 / 94؛ نجاشی، احمدبن علی، رجال، قم، مکتبةالداوری، 1397ق. 

بخش معارف


 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: