صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / ادبیات فارسی / آداب الحرب و الشجاعة /

فهرست مطالب

آداب الحرب و الشجاعة


آخرین بروز رسانی : سه شنبه 30 مهر 1398 تاریخچه مقاله

آدابُ‌الْحَرْبِ وَالشَّجاعَة، كتابی در آیین پادشاهی و كشورداری، شیوه‌های نبرد و آراستن سپاه و راههای دستیابی به پیروزی شناختن انواع گوناگون اسب و اندرز به پادشاهان در زمینه‌های یادشده به زبان پارسی به نوشتۀ محمد بن منصور بن سعید ملقب به مبارك شاه و مشهور به فخرِ مدبر از نویسندگان اواخر سدۀ 6 و اوایل سدۀ 7ق / 12 و 13م. این كتاب را نویسنده در زمان پادشاهی سلطان شمس‌الدین ایلتتمش (حكومت: 607-633 ق / 1210-1236م)، از پادشاهان مملوك هند، در میان سالهای 626-633 ق / 1229-1236م در 34 باب و یك مقدمه نگاشته و به او تقدیم داشته است. سبك نویسنده، برخلاف نوشته‌های بازمانده از سدۀ 7ق / 13م، ساده و آسان و از پیچیدگی به دور است و به آثار سده‌های 5 و 6 ق / 11 و 12م همچون تاریخ بیهقی شباهت بیش‌تری دارد. محتویات آن را داستانهای گوناگون تشكیل می‌دهد كه نویسنده برای اثبات نظرهای خود از زندگانی پیامبران، پادشاهان ایرانِ پس از اسلام و گاهی از رویدادهای فرمانروایان ایران قدیم، روم و هند برگزیده و با سبك ویژۀ خود نوشته است.
فخر مدبر كتاب دیگری نیز به نام بحرالانساب نوشته و در مقدمۀ آن نسب خود را با 12 واسطه به ابوبكر بن ابی قُحافه رسانده است. پیش از این، محققان چنین می‌پنداشتند كه نویسنده، كتاب دیگری به نام آداب الملوك و كفایةالمملوك نیز نگاشته، لیكن با پیدا شدن نسخۀ كتاب یادشده در كتابخانۀ دیوان هند و بررسی آن مشخص شد كه این كتاب همان آداب الحرب و الشجاعة است كه ظاهراً نویسنده در آن تجدیدنظر كرده و 6 باب بر آن افزوده و نامی تازه بر آن نهاده است. این 6 باب را محمد سرور مولایی تصحیح كرده و با نام آیین كشورداری به چاپ رسانده است.
آداب‌الحرب و الشجاعة در 1346ش به تصحیح احمد سهیلی خوانساری براساس چند نسخۀ خطی به چاپ رسیده است. نسخه‌های خطی آن در كتابخانه‌های موزۀ بریتانیا، ملك تهران، آسیائی بنگال و رامپور هند موجود است. نیز 2 نسخۀ خطی دیگر آن در كتابخانۀ شخصی سهیلی خوانساری و عبدالحسین میكده وجود دارد.

مآخذ

سهیلی خوانساری، احمد، «آداب‌الحرب والشجاعة»، راهنمای كتاب، س 5، شم‍ 3 (خرداد 1341ش)، صص 330-332؛ فخر مدبر، محمد بن منصور، آداب الحرب و الشجاعة، به كوشش احمد سهیلی خوانساری، تهران، اقبال، 1346ش، مقدمه؛ همو، آیین كشورداری (شش باب باز یافته از آداب الحرب و الشجاعة)، به كوشش محمد سرور مولایی، تهران، بنیاد فرهنگ ایران، 1354ش، مقدمه؛ منزوی، احمد، فهرست خطی فارسی، 2 / 1513؛ نذیراحمد، «آداب الحرب و الشجاعة»، راهنمای كتاب، س 6، شم‍ 4-5 (تیر ـ مرداد 1342ش) صص 35-36، 346-347.

جعفر شعار ـ سیدعلی آل داود


 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: