صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / ادبیات عرب / خالع /

فهرست مطالب

خالع


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 13 آذر 1398 تاریخچه مقاله

خالِع، ابوعبدالله حسین بن محمد بن جعفر (جمادی‎الاول 333 - شعبان 422/ ژانویۀ 945 - اوت 1031) نحوی، لغوی و شاعر عراقی. از جزئیات زندگی او اطلاعی در دست نیست. می‎دانیم که خاستگاه وی شهر کوچک رافقه (واقع در کرانۀ فرات) بود و در شرق بغداد سکونت داشت (خطیب، 8/ 105؛ سمعانی، 5/ 24؛ ابن‌اثیر، 1/ 415). 
در تاریخ وفاتش نیز اختلاف است؛ چنان‌که برخی منابع از 380 ق/ 990 م یاد می‎کنند (بغدادی، 1/ 306). اما با توجه به آنکه گفته شده در کهن‌سالی از دنیا رفته است (نک‍ : ابن‎جوزی، المنتظم، 15/ 210)، سال 422 ق درست‎تر به نظر می‎رسد. سبب شهرت وی به خالع نیز دانسته نیست. با آنکه نجاشی (1/ 192) نام او را در شمار مصنفان شیعه آورده است، تشیع او مسلّم نیست؛ زیرا نام وی در کتب رجال و تراجم اهل سنت هم آمده است ولی نه‌تنها به تشیع وی هیچ اشاره‎ای نشده، بلکه وی را از نسل معاویة بن ابی سفیـان دانسته‎اند (نک‍ : یاقوت، 9/ 155؛ سیوطی، 1/ 235). نسبت به موقعیت او در آثار رجالی نیز نمی‎توان با اطمینان سخن گفت. برخی رجالیان او را کذاب و غیرثقه دانسته‎اند (ابن‎جوزی، کتاب ... ، 1/ 217؛ ابن‌اثیر، همانجا؛ ذهبی، 1/ 5419). ظاهراً این گزارش رجالی تکیه بر سخنی دارد که خطیب بغدادی (8/ 106) از محمد بن احمد صواف نقل می‎کند: «در بغداد از مشایخی که نسبت کذب به آنها داده می‎شد حدیث نقل نمی‌کردم جز 4 نفر، یکی از ایشان ابوعبدالله خالع بود» (8/ 106).
ظاهر این سخن نشان می‎دهد که کذب خالع برای محمد بن احمد ثابت نشده بود. خالع خود از احمد بن فضل بن خزیمه و سلیمان بن احمد طبرانی و برخی دیگر روایت کرده است و از راویان وی می‌توان به خطیب بغدادی اشاره کرد (نک‍ : همو، 8/ 105؛ سمعانی، 5/ 24، 26؛ ابن‌اثیر، همانجا). 
خالع از بزرگان نحو، لغت و ادب به شمار آمده و از استادان وی ابوعلی فارسی و ابوالحسن سیرافی را نام برده‎اند (یاقوت، همانجا). اشعار به‌جامانده از خالع بسیار اندک است و داوری دربارۀ توانایی و ذوق شاعری او با توجه به اندک اشعار باقی‌مانده ممکن نیست (برای نمونه‎هایی از شعر خالع، نک‍ : یاقوت، 9/ 155-157).

آثـار

آثار منسوب به خالع عبارت‌اند از: 1. امثال العامة؛ 2. الأدویة و الجبال و الرِّمال؛ 3. تخیُّلات العرب (یاقوت، بغدادی، همانجاها؛ حاجی‎خلیفه، 1/ 380)؛ ابن ابی الحدید (19/ 388) از کتاب تخیلات با نام آراء العرب و ادیانها یاد می‎کند و برخی لغزشهای وی را بر می‎شمارد (نیـز نک‍ : امین، 27/ 54)؛ 4. شرح الامثال السائرۀ ابوعبید قاسم بن سلام؛ 5. شرح شعر (یا دیوان) ابی‎تمّام؛ 6. صنعة (یا صناعة) الشعر؛ 7. المدارات (نجاشی، یاقوت، همانجاها؛ GAS, II/ 106). المدارات در مآخذ دیگر به صورت الـدارات و الزیـارات آمـده است (نک‍ : قهپایی، 2/ 195؛ امین، 27/ 55).

مآخذ

ابن‎ابی‎الحدید، عبدالحمید، شرح نهج‎البلاغة، به کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، 1387 ق/ 1967 م؛ ابن‌اثیر، علی، اللباب، بغداد، مکتبة المثنى؛ ابن‎جوزی، عبدالرحمان، کتاب الضعفاء و المتروکین، به کوشش عبدالله قاضی، بیروت، 1406 ق/ 1986 م؛ همو، المنتظم، به کوشش محمد عبدالقادر عطا و مصطفى عبدالقادر عطا، بیروت، 1412 ق/ 1992 م؛ امین، محسن، اعیان الشیعة، به کوشش حسن امین، بیروت، 1401 ق/ 1981 م؛ بغدادی، هدیة؛ حاجی‎خلیفه، کشف؛ خطیب بغدادی، احمد، تاریخ بغداد، بیروت، دارالکتب العلمیه؛ ذهبی، محمد، میزان الاعتدال، به کوشش علی محمد بجاوی، بیروت، 1963 م؛ سمعانی، عبدالکریم، الانساب، بیروت، 1385 ق/ 1966 م؛ سیوطی، بغیه الوعاة، قاهره، 1326 ق؛ قهپایی، عنایت‌الله، مجمع الرجال، به کوشش ضیاء‎الدین اصفهانی، اصفهان، 1384 ق؛ نجاشی، احمد، رجال، به کوشش محمدجواد نائینی، بیروت، 1408 ق/ 1988 م؛ یاقوت، ادبا؛ نیز:

GAS.
محمود مکوند
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: