صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / ادیان و عرفان / خادم شیخ رسلان /

فهرست مطالب

خادم شیخ رسلان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 12 آذر 1398 تاریخچه مقاله

خادِمِ شِیْخْ رَسْلان، زین‌الدین منصور بن عبدالرحمان حریری شافعی دمشقی (د 4 رجب 967 ق/ 31 مارس 1560 م)، ملقب به خادم شیخ رسلان و خطیب سقیفه؛ نیز صوفی، ادیب و خطیب سدۀ 10 ق. 
از جزئیات زندگی وی اطلاع چندانی در دست نیست. تنها می‌دانیم که ظاهراً در جوانی به تحصیل علومی چون ادبیات عرب در زمینۀ نظم و نثر، تفسیر و شاید علوم غریبه مشغول شد و در تصوف نزد مشایخی چون شیخ‌الاسلام والد، شیخ طریقۀ رسلانیه، و بدر الغزی به سلوک پرداخت (غزی، الکواکب ... ، 3/ 210، لطف ... ، 1/ 3؛ ابن‌عماد، 7/ 351). وی ظاهراً در همان ایام با سرودن غزلی عاشقانه به نام «لوعة الشاکی و دمعة الباکی» در جامعۀ آن روز شام شهرتی یافت (ابن‌عماد، همانجا؛ حصنی، 2/ 587). 
زین‌الدین منصور مدتی طولانی خادم مزار شیخ ارسلان بن یعقوب دمشقی، مشهور به شیخ رسلان (د پس از 550 ق/ 1155 م)، پیر طریقۀ رسلانیه بود و به همین سبب به خادم شیخ رسلان شهرت یافت. همچنین سالها در جامع سقیفه، بیرون از باب تومای دمشق به وعظ می‌پرداخت و از همین‌رو، او را خطیب سقیفه نیز می‌خواندند (غزی، الکواکب، ابن‌عماد، همانجاها). 
در منابع آمده است که وی همچنین به سبب حلّ زایرجۀ ابوالعباس سبتی مغربی نیز مشهور شد و به همین دلیل، به دربار شاهزاده بایزید، پسر سلطان سلیمان اول، پادشاه عثمانی راه یافت و مورد توجه او قرار گرفت. اما پس از چندی به موطن خود بازگشت و در 965 ق به حلب رفت و در مدرسۀ شرقیۀ آنجا اقامت کرد (غزی، همان، 3/ 211؛ ابن‌عماد، همانجا). وی در حلب به تألیف آثاری پرداخت که بعدها به سبب آنها به اقتباس و نقل نوشته‌های دیگران متهم شد. همچنین در همان هنگام به تدریج جماعتی از عوام و اوباش صوفیه بر او گرد آمدند و به همین سبب، به کارهای ناشایست و سهل‌انگاری در امور دینی شهرت یافت و مردم زبان به طعن او گشودند؛ اما ظاهراً این شایعات بنیانی نداشت و افزون بر اینکه در منابع بر صلاح، دینداری و کرامات او تأکید شده است، خود نیز ابیاتی در مذمت گمان سوء نسبت به بندگان خدا و ظن قبیح سروده است و در آنها در تبرئۀ خود کوشیده است که نشان از اطلاع او از چنین شایعاتی دارد (غزی، همان، 3/ 211-213؛ ابن‌عماد، 7/ 351-352). 
وی در دمشق درگذشت و در مقبرۀ شیخ رسلان به خاک سپرده شد. از میان فرزندان او به دو پسر، احمد مجذوب و ابوالفتح باقی اشاره شده است که هر دو اهل صلاح بودند (غزی، همان، 3/ 215). 

آثـار

آثار زین‌الدین منصور در قالب نسخ خطی است که در کتابخانه‌های مختلف نگاهداری می‌شوند و عبارت‌اند از: 1. دیوان، شامل دو بخش نظم و نثر در موضوع اخلاق و دین (دفتر ... ، 61؛ روزن، 47). 2. رسالة البیان فی اظهار التبیان، در موضوع وحدت عرفانی ( آلوارت، III/ 261؛ GAL, II/ 440). 3. رسالة فی مسئلة الفناء، دربارۀ چگونگی رسیدن به فنای نفس و بقای ابدی آن ( آلوارت، II/ 645؛ GAL، همانجا). 4. غزل عاشقانۀ «لوعة الشاکی و دمعة الباکی» (بغدادی، 6/ 475؛ زرکلی، 7/ 300؛ کحاله، 3/ 16؛ براون، 190؛ GAL، همانجا)؛ هرچند در برخی منابع، این غزل با تردید به صلاح‌الدین صفدی هم نسبت داده شده است (حاجی خلیفه، 2/ 1570؛ ESC2, II/ 257). 5. رسالة النصیحة فی الطریق الصحة، که متشکل از 67 بیت شعر دربارۀ اصول سلامت است ( آلوارت، V/ 619؛ روزن، GAL، زرکلی، همانجاها). 

مآخذ

ابن‌عماد، عبدالحی، شذرات الذهب، بیروت، بی‌تا؛ بغدادی، هدیه؛ حاجی خلیفه، کشف؛ حصنی، محمدادیب، منتخبات التواریخ لدمشق، دمشق، 1346 ق/ 1928 م؛ دفتر کتبخانۀ عاشر افندی، استانبول، 1306 ق؛ زرکلی، اعلام؛ غزی، محمد، الکواکب السائرة، به کوشش جبرئیل سلیمان جبور، 1959 م؛ همو، لطف السمر و قطف الثمر، به کوشش محمود الشیخ، دمشق، 1981 م؛ کحاله، عمر رضا، معجم المؤلفین، بیروت، بی‌تا؛ نیز: 

Ahlwardt ; Browne ; ESC2; GAL; Rosen, V., Les Manuscrits arabes de l’Institut des langues orientales, Amsterdam, 1971. 
ابوالفضل ابراهیمی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: