صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / تاریخ / حمزه حامد پاشا /

فهرست مطالب

حمزه حامد پاشا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 9 آذر 1398 تاریخچه مقاله

حَمْزه‌حامِدْ پاشا، مشهور به توقیعی و نشانچی (ح 1113-1183 ق/ 1701-1770 م)، دولتمرد و صدراعظم عثمانی در دورۀ سلطنت مصطفى سوم، بیست و ششمین سلطان عثمانی (سل‍ 1171-1188 ق/ 1757-1774 م). 
حمزه‌حامد در استانبول متولد شد. پدرش احمدآغا از بازرگانان قصبۀ دَوَلی‌حصار، از توابع شهر نیده / نکیده بود (جاوید، 8؛ ثریا، 2/ 255؛ هامرپورگشتال، VIII/ 259-260). با استناد به نوشتۀ مؤلف سجل عثمانی (نک‍‌ : ثریا، همانجا)، مبنی بر فوت حمزه پاشا در 70 سالگی به سال 1183 ق، می‌توان گفت که وی در 1113 ق متولد شده است. 
حمزه حامد در نوجوانی در ادارۀ «مکتوبی قلمی»، دبیرخانۀ دربار عثمانی، که ریاست آن را سلیمان افندی برعهده داشت، مشغول کار شد و با یاری و حمایت سلیمان به تحصیل در فن کتابت پرداخت و اندکی بعد هم داماد او شد (همانجا). سپس راغب‌پاشا، رئیس‌الکتاب، او را برکشید و منشی و جانشین خود کرد. حمزه پس از مدتی منشی صدارت شد و 10 سال در این مقام به کار پرداخت (همانجاها؛ اوزون‌چارشیلی، IV(2)/ 397). در 1169 ق/ 1755 م به مناصب ریاست کُتّاب و سپس کتخدایی (وکالت و کارگزاری) صدراعظم راغب‌پاشا، و آن‌گاه امین‌دفتری دست یافت و پس‌از چندین بار عزل و نصب، باز به ترتیب روزنامه‌چی، چاووش‌باشی و آن‌گاه با رتبۀ وزارت نشانچی یا توقیعی (مُهرداری) شد (جاوید، ثریا، همانجاها؛ اوزون‌چارشیلی، IV(2)/ 398). پس‌ از آنکه راغب‌پاشا به‌سبب بیماری از مشاغل دولتی و مقام صدارت کناره‌گیری کرد، حمزه‌حامد به نیابت از او، قائم‌مقام صدارت شد (همانجاها). چون راغب‌پاشا درگذشت، حمزه‌حامد در 24 رمضان 1176 ق/ 8 آوریل 1763 م به صدارت عظمى منصوب گردید (همانجاها؛ دانشمند، IV/ 41؛ هامرپورگشتال، همانجا).
حمزه‌حامد به‌سبب احتیاط و وسواس بیش از حد در انجام امور، و درنتیجه تراکم کارهای دولت، پس ‌از 6 ماه و اندی (دانشمند، همانجا) از صدارت برکنار شد و پس ‌از آن در ولایات گوناگون قلمرو دولت عثمانی مانند کِرت، حانیه و قندیه با عنوان والی و محافظ، به‌کار پرداخت. وی در 1183 ق/ 1769 م والی جده شد و در ذیحجۀ همین سال هنگام برگزاری مراسم حج درگذشت و در گورستان غُربا در مکه به خاک سپرده شد (همانجا؛ نیز هامرپورگشتال، همانجا).
دوران صدارت کوتاه‌مدت حمزه‌حامد پاشا با اوضاع نابسامان اروپا مصادف بود. مسئلۀ وراثت و جانشینی خاندان سلطنتی اتریش، جنگهای هفت‌ساله میان دولتهای بزرگ اروپایی یعنی فرانسه، انگلستان، روسیه، آلمان، و رقابت میان آنان بر سر تسلط بر اروپا و جهانِ آن روز و نظایر آن، اوضاع را آشفته کرده بود. در این میان، فردریک دوم معروف به کبیر، پادشاه پروس که مورد حملۀ قوای متحد فرانسه، اتریش و روسیه قرار گرفته بود، خواهان اتحاد با دولت عثمانی، دشمن روسیه و اتریش، شد. راغب‌پاشا، صدراعظم با انعقاد قرارداد نظامی با دولت پروس موافقت کرد و حتى از شیخ‌الاسلام نیز در این مورد فتوای موافق گرفت؛ اما با درگذشت او و روی کارآمدن حمزه‌پاشا این اتحاد جامۀ عمل نپوشید، زیرا حمزه‌پاشا با آن به مخالفت برخاست و آن را برای دولت عثمانی زیان‌بار دانست (اوزون‌چارشیلی، IV(2)/ 231 -237) و همین نظر به دولت پروس نیز ابلاغ شد (همو، IV(2)/ 235-236).
حمزه‌حامدپاشا را به مهارت در خط ثلث و نسخ ستوده‌اند (IA, V(1)/ 206). بازسازی مسجد سورماگیر در محلۀ بشیک‌طاش در استانبول، از آثار او ست (همانجا؛ «دائرة‌المعارف ... »، XV/ 513).

مآخذ

ثریا، محمد، سجل عثمانی (تذکرۀ مشاهیر عثمانیه)، استانبول، 1311 ق؛ جاوید، احمد، ذیل حدیقة‌ الوزراء، عثمان‌زاده تائب، استانبول، 1271 ق؛ نیز:

DaniŞmend, İ. H., İzahlı Osmanlı tarihi kronolojisi, Istanbul, 1955; Hammer-Purgstall, J., Geschichte des osmanischen Reiches, Graz, 1963; IA ; Türkiye diyanet vakfı İslâm ansiklopedisi, Istanbul, 1997; Uzunçarșılı., İ. H., Osmanlı tarihi, Ankara, 1995.
علی‌اکبر دیانت

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: