صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسمیتس، گروه /

فهرست مطالب

اسمیتس، گروه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 11 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اِسمیتس، گروهِ \ goruh-e [e]smits\ ، یا گروه اِسمیثس، از گروههای موسیقیِ انگلیسیِ بسیار پرطرفدار و مورد توجه منتقدان در دهۀ 1980م. اعضای اصلی این گروه عبارت بودند از اِستیوِن پَـتریک ماریسی (ز 1959م)، جان مار، مشهور به جانی مار (ز 1963م)، اَندی رورک (ز 1963م) و مایک جویس (ز 1963م). گروه اسمیتس نمایندۀ اصلیِ راکِ آلترناتیوِ بریتانیایی به‌شمار می‌رود. پایۀ اصلی این گروه بر همکاری ماریسی، به‌عنوان خواننده و ترانه‌سرا، با نوازندۀ شهیر گیتار، جانی مار، استوار بود. مکمل این حلقه جویس و رورک بودند که به‌ترتیب، به‌عنوان نوازندۀ سازهای کوبه‌ای و نوازندۀ بِیس (گیتار باس) با گروه همکاری داشتند. 
گروه اسمیتس در 1982م تشکیل شد و برای نخستین بار با اجرای موسیقی در منچستر به شهرت رسید. در پی آن، این گروه قطعه‌هایی را برای رادیو بی‌بی‌سی ضبط کرد و اجراهای زنده‌ای را نیز به نمایش گذاشت. پس از این موفقیتها، گروه در سبک و سیاق کار خود تحولی پدید آورد و به‌جای بیان مسائل شخصی، به مسائل سیاسی پرداخت. این گروه با ارائۀ گونه‌ای موسیقی که تلفیقی از سبکهای راکِ دهۀ 1960م و پُست پانک بود، موسیقی پاپِ رقص معاصر خود را بی‌اعتبار شمرد. 
پس از انتشار آلبومِ «ملکه مُرده است» (1986م)، که نمونه‌ای کامل و متوازن از بیان دلهرۀ شخصی و خشم گروهی به‌شمار می‌رفت، گروه اسمیتس به دلیل اینکه کارهایش نتوانست در ردۀ 10 آلبوم نخست جای یابد، دستخوش ناامیدی شد. اندکی بعد، در 1987م، گروه به‌طور نامنتظره‌ای از هم پاشید و ماریسی به تنهایی به کار ادامه داد. سبک کاری وی در دهۀ 1990م حاکی از گونه‌ای دل‌مشغولی به جنایت‌کاران، اوباش و مُشت‌زنها بود. ماریسی، به‌رغم افت‌وخیزهای زیباشناختی‌اش در این دهه، همچنان پدیده‌ای جالب توجه در موسیقی پاپ به‌شمار آمده است. 

مآخذ

EB, 2010 (under «Smiths, the»); ME, 2009 (under «Morrissey»). 
‌بخش موسیقی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: