صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسمایبرت /

فهرست مطالب

اسمایبرت


آخرین بروز رسانی : دوشنبه 11 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اِسمایبِرت \ [e]smāybert\ ، جـان (1688 - 1751م/ 1100 -1164ق)، نقاش و معمار اسکاتلندی ـ آمریکایی. او بنیادگذار صورت آغازینِ سنت نقاشی پُرتره در مهاجرنشینهای آمریکایی در نیوانگلند به‌شمار می‌رود. 
اسمایبرت در ادینبره (ادینبورگ) زاده شد و در همان شهر، نزد یک نقاش ساختمان شاگردی کرد. در 1709م به لندن رفت و در 1713م در هنرکده‌ای به فراگیری هنر نقاشی پرداخت. پس از مسافرت به ایتالیا (1719-1722م) و مطالعۀ آثار نقاشان برجستۀ آنجا، به لندن بازگشت و یک کارگاه نقاشی به راه انداخت. 
اسمایبرت در 1728م کشیش جرج بِرکلی را در مأموریتی ناموفق برای تأسیس دانشکده‌ای برای مهاجرنشینانِ مستعمرۀ برمودا همراهی کرد و قرار بود در آنجا آموزگار هنر باشد. اما آن دو به بِرمودا نرسیدند و به جای آن، در 1729م وارد رود آیلند در نیوانگلند شدند. اسمایبرت در 1730م به شهر بوستِن رفت و باقی‌ماندۀ زندگی‌اش را آنجا گذراند. او که نخستین نقاش چیره‌دست در آمریکا بود، چهرۀ بسیاری از شهروندان برجستۀ بوستن را، که عمدتاً بازرگان بودند، نقاشی کرد و همچنین به طراحی معماری پرداخت. نگارخانۀ او که در آن، نسخه‌بدلهایی از آثار نقاشان دورۀ رنسانس و تندیسهای کهن به نمایش و فروش گذاشته شده بود، در مهاجرنشینهای آمریکایی یگانه بود. وجود این نگارخانه بر پیشرفت چند هنرمند دیگر، به‌ویژه جان سینگِلتِن کاپلی و رابِرت فیک، اثر نهاد. 
اسمایبرت در آغاز به سبک تزیینیِ باروک دلبستگی داشت، اما پس از مهاجرت به آمریکا، شیوۀ کارش به واقع‌گرایی (رئالیسم) گرایش یافت. 

مآخذ

CE, 6th edition; CODAA; DA; EB, 2010; OCA; YDAA.
بخش هنر و معماری جهان

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: