صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسکیروس /

فهرست مطالب

اسکیروس


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 9 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اِسکیروس \ [e]skiros\ (در یونـان باستـان: اِسکـوروس \ [e]skuros\ )، بزرگ‌ترین و شرقی‌ترین جزیره از جزایر اِسپُرادِسِ (ه‍ م) شمالی، متعلق به یونان، در دریای اژه. این جزیره که در 35 کیلومتری شرق جزیرۀ اِئوبویا واقع است، 210 کم‍‍2‍ وسعت دارد. لیناریا، بندرگاه اصلی این جزیره، در کرانۀ جنوبی آن واقع شده است و شهر اسکیروس، مرکز جزیره، در کرانۀ شمالی و در محل شهر باستانی اسکوروس قرار دارد. کوه‌ کُخیلاس (790 متر)، مرتفع‌ترین نقطۀ اسکیروس، در جنوب این جزیره واقع است. 
در اساطیر یونانی از این جزیره به‌عنوان پناهگاهی یاد شده است که مادر آخیلِس (آشیل)، پهلوان افسانه‌ای، او را برای بازداشتن از شرکت در جنگ تروا، در آنجا پنهان کرد. بر پایۀ افسانه‌ای دیگر، تِسِئوس، قهرمان آتنی، در این جزیره کشته شد. آتنیها در 475ق‌م اسکیروس را تصرف کردند. این جزیره سپس به دست مقدونیان افتاد و تا 196ق‌م، که رومیانْ آن را تصرف کردند، در دست مقدونیان بود. 
اسکیروس امروزه یک مرکز تفریحی و گردشگری است. از مهم‌ترین تولیدات این جزیره می‌توان گندم، انجیر، مرکبات، روغن زیتون و پنیر را نام برد. سنگ مرمر، کرومیت و آهن از منابع معدنی جزیره به شمار می‌آیند. روپِرت بروک (ه‍ م)، شاعر نامدار انگلیسی، در سال 1915م در این جزیره درگذشت و همان‌جا به خاک سپرده شد. 
جمع‍ ‌(برآورد 2008م): ح 590‘1 تن.

مآخذ

EA, 2006 (under «Skyros»); MEL ; www.world-gazetteer.com (May 2008).
بخش جغرافیا

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: