صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسکرتسو /

فهرست مطالب

اسکرتسو


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 7 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اِسکِرتسو \ [e]skertso\ (در ایتالیایی به معنی شوخی)، اصطلاحی در موسیقی که بیشتر به مووْمان سوم سمفونی، سونات یا کوارتِـتِ زهی گفته می‌شود؛ موومانی که معمولاً سبُک، تند و دارای وزنی سه‌تایی است. این اصطلاح در دورۀ باروک (ح 1600- ح 1750م)، به قطعه‌های سازی یا آوازی سبُک ــ مانند «اسکرتسوهای موسیقاییِ» کلاودیو مونتِوِردی (1607م) ــ و در سدۀ 19م، به موسیقیهای ارکستریِ مستقل گفته می‌شد. 
ریتمهای تکرارشده یا ناگهانی برخی از مِنوئه‌های یوزف هایدن آشکارا نویدبخش اسکرتسو به‌گونه‌ای بوده‌اند که بتهوون ابداع کرد. هایدن در 6 کوارتت خود، اُپوس 33 (کوارتتهای روسی، یا اسکرتسوها)، این اصطلاح را عملاً به کار برد. اما این بتهوون بود که اسکرتسو را به‌عنوان جایگزینی ثابت برای منوئه، و نیز گونه‌ای موومان کلاسیک، تثبیت کرد. او بهره‌گیری از اسکرتسو را راهی مناسب برای بیان حس شوخ‌طبعی خود یافت. 
در سمفونیها، سوناتها و کوارتتهای زهی سدۀ 19م، اسکرتسو جانشین منوئۀ سدۀ 18م شد. اسکرتسو با داشتن وزن تند ¾، برخلاف منوئۀ نسبتاً سنگین و شکوهمند که در اصل از رقصهای اشرافی بود، سرشار از عناصر غافلگیرکننده، از نظر شدت و قدرت صداها و تنظیم برای ارکستر (ارکستراسیون) بود.
در سدۀ 19م اسکرتسو الزاماً به آثار بزرگ‌تر وابسته نبود. جلوه‌های درخشان ارکستراسیون و ریتمهای تأکیدشده و شورانگیز با تِمپویِ (سرعتِ) تند ویژگی اسکرتسوی فلیکس مِندِلسون در «رؤیای شب نیمۀ تابستان» است. فردریک شوپَن و ایگور استراوینسکی (ه‍ م‌م) نیز گاه اسکرتسو را به‌عنوان فرمی مستقل به کار برده‌اند.

مآخذ

EA, 2006; EB, 2008; ME, 2008; NGDMM
بخش موسیقی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: