صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسفرتسا، کنته کارلو /

فهرست مطالب

اسفرتسا، کنته کارلو


آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 6 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اِسفُرتسا \ [e]sfortsā\ ، کُنتـه (کُنت) کارلو (1872-1952م/ 1251-1331ش)، دولتمرد و دیپلمات ایتالیایی. او از آغاز پیدایش تا سرنگونی فاشیسم در ایتالیا، از مخالفان برجستۀ آن بود. 
کارلو که از خاندان سرشناس اسفرتسا (نک‍ : ه‍ د، اسفرتسا، خاندان) بود، در مونتینیوزو دی لونیجانا در ایتالیا زاده شد. در 1896م به وزارت خارجه پیوست و در قاهره، پاریس، قسطنطنیه، پکن، بخارست، مادرید، لندن و بلگراد خدمت کرد. در 1920م وزیر خارجه، و در 1922م سفیر ایتالیا در فرانسه شد. اسفرتسا در همان سال، از خدمت در دولت موسولینی سر باز زد و استعفا داد. او نزدیک به 20 سال در بلژیک و ایالات متحده به سر برد؛ به گزارشگری و سخنرانی در زمینۀ سیاسی پرداخت و با حکومت فاشیستی به مخالفت برخاست. در 1943م، پس از سقوط موسولینی، به ایتالیا بازگشت و چند بار به وزارت رسید و سمتهای گوناگونی عهده‌دار شد. او در 1946م به عضویت مجلس مؤسسان برگزیده شد، در 1947م به وزارت خارجه رسید و تا 1951م، که بر اثر بیماری از کار کناره گرفت، در این سمت بود. 
اسفرتسا دیپلماتی ورزیده بود و طی خدمتش مذاکرات سیاسی مهمی، از جمله دربارۀ کورفو، آلبانی و سیلِزی، با سیاستمداران برجسته و با نمایندگان شماری از کشورها برای ایتالیا انجام داد. او از سرسخت‌ترین مخالفان موسولینی و فاشیسم بود و چند اثر تاریخی سیاسی هم نوشت. 

مآخذ

CE, 6th edition; EA, 1963, 2006; EB, 2008.
بخش مفاهیم جدید و عناوین ویژه

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: