صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / الاسفار الاربعة /

فهرست مطالب

الاسفار الاربعة


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 5 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اَلاَسفارُ الاَربَعة \ al-asfār-ol-arbaˀa(e)\ ، عنوان اثر فلسفی بزرگ و معروف صدرالدین شیرازی، ملقب به ملاصدرا و صدر‌المتألهین (ح 979-1050ق/ ح 1571-1640م). مؤلف نام کامل کتاب را الحکمة المتعالیة فی الاسفار العقلیة ‌الاربعة‌ نهاده است. این کتاب از حیث جامعیت و دامنۀ تأثیر بر حوزۀ حکمت اسلامی در سده‌های اخیر، به‌ویژه بر جریانی که می‌توان از آن به «حکمت شیعی» تعبیر کرد (نک‍ : کربن، 58)، مقامی یگانه دارد، چنان‌که بسیاری از آثار حکمای نسلهای بعد با اقتباس یا الهام گرفتن از این اثر پدید آمده‌اند. 
این کتاب در 4 سَفَر تنظیم شده است: 1. در امور عامه (وجود و مظاهر آن)؛ 2. در حکمت طبیعی (جواهر و اعراض)؛ 3. در الٰهیات به معنی اخص؛ 4. در نفس و مبدأ و معاد آن. آنچه دراین‌باره جلب نظر می‌کند تفاوت فصل‌بندی اسفار با آثار جامع پیشین آن در فلسفۀ اسلامی است که عموماً پیش از امور عامه و الٰهیات خاص به دو مبحث منطق و طبیعیات پرداخته‌اند و به اقتضای طبقه‌بندی ارسطویی علوم، بخشی را نیز به ریاضیات (حکمت وسطى) اختصاص داده‌اند. در اسفار دو مبحث «اصالت وجود» و «حرکت جوهری»، نوآوریهای مؤلف را به‌خوبی باز نموده است. 
بر اسفار حواشی متعددی نوشته‌اند. حاشیۀ ملا علی نوری (د 1246ق) را ظاهراً باید کهن‌‌تر از همه دانست. مفصل‌ترین و معروف‌ترین حاشیه از ملا هادی سبزواری (د 1289ق) است که به‌جز بخش جواهر و اعراض، به همۀ کتاب پرداخته است. حاشیۀ آقاعلی مدرس زنوزی نیز از حواشی عالمانه و سودمند بر این کتاب است. از دیگر حاشیه‌نگاران بر اسفار، ملا اسماعیل اصفهانی درب کوشکی (د 1277ق)، محمد بن معصوم‌علی هیدجی (د 1349ق) و علامه طباطبایی را می‌توان نام برد (نک‍ : آقابزرگ، 19-20؛ آشتیانی، 54-56).

مآخذ

آشتیانی، جلال‌الدین، مقدمه بر المسائل القدسیة صدرالدین شیرازی، به‌کوشش همو، مشهد، 1352ش/ 1973م؛ آقابزرگ، الذریعة، ج 6؛ نیز: 

Corbin, H., Histoire de la philosophie islamique, Paris, 1964. 
محمدجواد انواری (دبا)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: