صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسدی طوسی /

فهرست مطالب

اسدی طوسی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 5 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اسـدیِ طـوسی \ asadi-ye tusi\ ، ابـومنصـور (ابـونصـر) علی بن احمد (د ح 465ق/ 1073م)، شاعر و لغت‌شناس پرآوازۀ ایرانی. 
زندگانی و حتى زمان حیات اسدی، به‌رغم آوازۀ بلندش، در هاله‌ای از ابهام است. او به طوسی بودن خود در دیباچۀ گرشاسپ‌نامه (ص 14، بیتهای 18-20)، و نیز به تخلص یا لقب خود (اسدی) در پایان این کتاب (ص 477، بیت 6)، و در پایان مناظرۀ «مسلمان و گبر» («مناظرات»، 90)، به صراحت اشاره کرده است. 
به روایت نادرستی، اسدی استاد فردوسی بوده است و چون او را به سرودن شاهنامه تشویق کردند، پیری را بهانه ساخت و فردوسی را بدان کار برانگیخت (دولتشاه، 35) و به روایتی دیگر، اسدی با فردوسی نسبت خویشاوندی داشته است (نک‍ : اته، 62-63)؛ اما ظاهراً همانندی دو اثر بزرگ حماسی، شاهنامه و گرشاسپ‌نامه، سبب شده است تا تذکره‌نویسان و کسان دیگر این دو حماسه‌سرای نامدار را با نسبت استادی و شاگردی یا خویشاوندی، به گونه‌ای به یکدیگر مربوط سازند. 
اسدی احتمالاً در اواخر سدۀ 4ق/ 10م یا سالهای آغازین سدۀ 5 ق در طوس دیده به جهان گشود. در مکتب شعری همان‌جا بالید و به‌ویژه از شاهنامۀ فردوسی تأثیر پذیرفت، ولی نخست به قصیده‌سرایی روی آورد و قصیده‌ای به صورت مناظره (مناظرۀ عرب و عجم) برای ابوجعفر محمد، عمیدِ نوقان، از دهقانان ایرانی آن دیار، سرود. سپس، مقارن حملۀ ترکمنان سلجوقی (431ق) و قحط‌سالی در خراسان، از طوس به سوی غرب ایران رفت و در 447ق در دربار ابونصر جستان، امیر طارم، کتاب الابنیۀ ابومنصور هروی را کتابت کرد و در قصاید خود، او را ستود. در حدود 455ق/ 1063م در دربار ابودلف شیبانی، فرمانروای نخجوان، به سر می‌برد و از این تاریخ تا 458ق به نظم گرشاسپ‌نامه اشتغال داشت. سپس لغت فرس را به رشتۀ تحریر درآورد و در کهنسالی، به دعوت شجاع‌الدوله منوچهر، حکمران آنی، بدانجا سفر کرد و مناظرۀ «رُمح و قوس» (نک‍ : اسدی، «مناظرات»، 104 بب‍‌ ) را برای این امیر شدادی سرود و در یکی از ابیات پایانی این مناظره (ص 109، بیت 57)، از منوچهر اجازه خواست که به «مأوای» خود، شاید همان نخجوان یا طوس، بازگردد. 
اسدی در حدود 465ق درگذشت و در کوی سرخاب تبریز به خاک سپرده شد؛ گورستان محل دفن او بعدها به مقبرةالشعرا نامبردار شد (ابن‌کربلایی، 211؛ نیز نک‍ : سجادی، 252). از این‌رو، شاید بتوان گفت که اسدی در اواخر عمر، در تبریز می‌زیسته است. 
اسدی در آثار خود تنها اسلام و پیامبر اکرم (ص) را ستوده است، مگر در دیباچۀ گرشاسپ‌نامه که پس از مدح پیامبر (ص)، به موضوع شفاعت (ص 2، بیت 11)، و سپس در ستایش دین، به ظهور مهدی (ع) در پایان جهان (ص 4، بیتهای 26-33) اشاره دارد که می‌تواند بر گرایش او به تشیع دلالت داشته باشد (نک‍ : خالقی، «گردشی...»، 391). 

آثـار 

1. گرشاسپ‌نامه

منظومه‌ای در بحر متقارب که اسدی آن را در 458ق به پایان برده است (نک‍ : اسدی، گرشاسپ‌نامه، 476، بیت 2). گرشاسپ‌نامه، چنان‌که از نام آن برمی‌آید، داستان زندگی، دلاوریها و جنگهای گرشاسپ، پهلوان نامدار سیستان و نیای بزرگ رستم است (نک‍ : کریستن‌سن، 145 بب‍ ؛ خالقی، همان، 396-397). 

2. لغت فرس

این کتاب کهن‌ترین لغت‌نامۀ موجود فارسی دری است که در نیمۀ سدۀ 5 ق/ 11م تألیف شده است. همچنین کهن‌ترین و غنی‌ترین گلچین اشعار سخن‌سرایان متقدم فارسی به‌شمار می‌رود که از دیوان اشعار آنان نشانی در دست نیست. 
در لغت فرس، واژه‌ها براساس حروف پایانی آنها مرتب شده‌اند و هر حرف بابی را تشکیل می‌دهد (باب الالف، باب الباء و...)، اما واژه‌های ذیل هر باب بر پایۀ حروف الفبا مرتب نشده‌اند، و حتى گاه، ترتیب الفبایی آخر لغات نیز رعایت نشده است (برای نمونه‌هایی از این واژه‌ها، نک‍ : مجتبایی، 6). بسیاری از فرهنگ‌نویسان فارسی پس از اسدی، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، از لغت فرس بهره برده‌اند و تأثیر آن در بسیاری از فرهنگهایی که از آن پس در ایران، هندوستان و آسیای صغیر تدوین شده، به خوبی نمایان است. 

3. مناظرات

مناظره نوعی قصیده است که به جای تغزل و تشبیب، با بحثی میان دو یا چند طرف از جنس انسان، حیوان، نبات یا جماد آغاز می‌شود و در پایان، طرفی طرفِ دیگر را مجاب می‌کند یا میان آنها آشتی می‌افتد و سپس مانند قصیده، به یاری بیتی که تخلص می‌نامند، شاعر موضوع سخن را به مدح ممدوح می‌کشاند (نک‍ : خالقی، «اسدی طوسی»، 671-672). 
از اسدی 5 مناظره با عنوانهای «عرب و عجم»، «مسلمان و گبر»، «شب و روز»، «آسمان و زمین» و «رمح و قوس» برجا مانده است (همان، 674-675). 

مآخذ

ابن‌کربلایی، حافظ حسین، روضات الجنان و جنات الجنان، به‌کوشش جعفر سلطان‌القرایی، تهران، 1344ش، ج 1؛ اسدی طوسی، علی بن احمد، گرشاسپ‌نامه (ض: گرشاسب‌نامه)، به‌کوشش حبیب یغمایی، تهران، 1354ش؛ همو، «مناظرات»، به‌کوشش جلال خالقی مطلق، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی، 1357ش، س 14، شم‍ 1؛ خالقی مطلق، جلال، «اسدی طوسی»، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی، 1356ش، س 13، شم‍ 4؛ همو، «گردشی در گرشاسپ‌نامه»، ایران‌نامه، 1362ش، س 1، شم‍ 3؛ دولتشاه سمرقندی، تذکرة الشعرا؛ سجادی، ضیاءالدین، کوی سرخاب تبریز و مقبرةالشعراء، تهران، 1356ش؛ کریستن‌سن، آرتور، کیانیان، ترجمۀ ذبیح‌الله صفا، تهران، 1336ش؛ مجتبایی، فتح‌الله و علی‌اشرف صادقی، مقدمه بر لغت فرس اسدی طوسی، به‌کوشش همو و علی‌اشرف صادقی، تهران، 1365ش؛ نیز: 

Ethé, H., «Ueber persische Tenzonen», Verhandlungen des fünften internationalen Orientalisten-Congresses, Berlin, 1881. 
ابوالفضل خطیبی (دبا)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: