صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / استریچی /

فهرست مطالب

استریچی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 1 فروردین 1399 تاریخچه مقاله

اِستـرِیچی \ [e]st[e]reyči\ ، جـایْلْـز لیـتِـن (1880-1932م/ 1258-1310ش)، زندگینامه‌نگار و منتقد انگلیسی. شهرت او به‌سبب نوآوری در شیوۀ نگارش زندگینامه است. 
استریچی در لندن زاده شد و در دانشگاه کِیمبریج تحصیل کرد. سپس به لندن بازگشت و به جمع روشن‌فکرانی پیوست که بعدها به گروه بلومزبِری (ه‍ م) معروف شدند و شماری از شخصیتهای مشهور، مانند جان مِینِرد کِینز، ویرجینیا وولف و ادوارد مُرگِن فورستِر (ه‍ م م) از اعضای آن بودند. استریچی در آغاز، برای نشریه‌ها نقد ادبی می‌نوشت و سپس به زندگینامه‌نگاری روی آورد و در این ‌راه تا بدان پایه پیش‌رفت که نوشته‌هایش را انقلابی در شیوۀ زندگینامه‌نگاری توصیف کردند. او بر آن بود تا زندگینامه‌هایی بنویسد که صریح، دستچین‌شده، انتقادی، هنرمندانه، و درآمیخته با طنز و شوخ‌طبعی باشد. 
استریچی از ستایشگران ادبیات فرانسوی بود و بسیار کوشید تا خوانندگان انگلیسی‌زبان با این ادبیات آشنا شوند. زندگینامه‌های کوتاهی که نوشت، از جمله اثری دربارۀ فلارِنس نایتینگِیل (ه‍ م)، وی را به شهرت رساند. « الیزابت و اِسِکس» (1928م) و « تصویرهای مینیاتوری» (1931م) از شاهکارهای او، و «رویدادهای بزرگ در ادبیات فرانسوی» (1912م) اثر معروف دیگری از او به‌عنوان منتقد ادبی است. 
استریچی در آثارش از شیوۀ رایج در زندگینامه‌نگاری و ترتیب سنوی پیروی نکرد، بلکه داده‌هایی را از زندگی اشخاص، با دقت برگزید و تصویری بسیار شخصی و ملموس از آنان ارائه داد. دیدگاه استریچی کاملاً شخصی بود و برخی از داوریهایش را بزرگ‌نمایی وصف کرده‌اند. 

مآخذ

CE, 6th edition; EA, 2006; EB, 2008; ME, 2008. 
بخش ادبیات جهان

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: