صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آسترگا /

فهرست مطالب

آسترگا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 29 اسفند 1398 تاریخچه مقاله

آستُرگا \ āstorgā\ (در منابع اسلامی: اَستُرقه یا اَشتُرقه)، شهری در 40 کیلومتری جنوب غربی استان لئون در منطقۀ خودگردان کاستیل و لئون در شمال غربی اسپانیا. آسترگا در ساحل چپ رود توئِرتو، بر شاخه‌ای از رشته‌کوه مانثانال قرار دارد. ایـن شهر در زمان رومیان به نام آستوریکا آوگوستا ــ که پِلینـی آن را شهر بـاشکـوهـی نـامیده است ــ بنیـاد نهاده شد و مرکز مهم اداری و نظامی به‌شمار می‌رفت. آسترگا، که از سدۀ 3م مقر‌ اسقف‌نشین بود، در دورۀ اسلامی و از زمان بیرون راندن بربرها درحدود سال 750م رو به افول نهاد، تا اینکه درحدود سال 860م تحت حکومت اُردُنیوی یکم، شاهِ لئون، دوباره مسکونی شد. این شهر توقفگاهی در کنار جادۀ سانتیاگو دِ کُمپوستِلا بود که در سده‌های میانه، زیارتگاه و نیز مرکزی بازرگانی محسوب می‌شد. طی جنگ استقلال اسپانیا، فرانسویها در 1810م شهر را اشغال کردند و نیروهای اسپانیایی در 1812م آن را بازپس گرفتند. 
دیوارهای رومی (اثر ملی)؛ کلیسای جامع به سبک گوتیک، ساخته‌شده در 1471م با تزیینات باروک و پلاتِرِسک؛ ساختمان شهرداری، متعلق به سدۀ 18م؛ و کاخ اسقفی سدۀ نوزدهمی، که آنتونی گائودی آن را طراحی کرده است، از بناهای مهم تاریخی شهر به‌شمار می‌آیند. 

 آسترگای امروزی بازاری برای فروش محصولات زراعی است و شکلات و بیسکویت آن نیز شهرت دارد. صنایع آن عبارت‌اند از آردسازی، چوب‌بری، چرم‌سازی و تولید فراورده‌های گوشتی. این شهر مرکز ناحیه‌ای موسوم به ماراگاتِریاست کـه طایفۀ منحصربه‌فرد ماراگـاتو ــ که احتمالاً دارای تبـار ژرمن‌اند ــ در آن سکونت دارند و قرنهاست که ازدواجهایشان درون‌گروهی است. 
جمع‍ ‌(برآورد 2006م): ح 000‘12 تن. 

مآخذ

EB, 2008; EI 2, S ; ME, 2008.
بخش جغرافیا

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: