صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / استرالیا، باله /

فهرست مطالب

استرالیا، باله


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 28 اسفند 1398 تاریخچه مقاله

اُسترالیا، بالۀ \ bāle-ye ost[o]rāliyā\ ، یا بالۀ استرالیایی، گروه ملی بالۀ استرالیا و یکی از گروههای نامدار باله در جهان. این گروه در 1962م در شهر ملبورن پایه‌گذاری شد و بنیاد بالۀ استرالیا، که از سوی گروهی از علاقه‌مندان تشکیل یک گروه‌ ملی باله تأسیس شده بود، پشتیبانی مالی آن را برعهده گرفت. در آغاز شکل‌گیری، این گروه بیشتر رقصندگان خود را از بالۀ بُرُوانسکی گرفت. گروه بروانسکی را اِدوار بروانسکی، از اعضای گروه نامدار باله‌روس، که به ملبورن مهاجرت کرده بود، در 1940م بنیاد نهاد. باله‌روس گروهی روسی بود که در پاریس فعالیت می‌کرد.
گروه بالۀ استرالیا، هم از نظر سبک اجرا و هم از نظر قطعه‌های موسیقی‌ای که به کار می‌برد، به گروه بالۀ سلطنتی لندن نزدیک است. این نزدیکی یادگار نخستین کارگردان گروه، پِگی وان‌پراگ (1910-1990م)، است که از اعضای پیشین بالۀ سلطنتی لندن بود. وان‌پراگ از 1962 تا 1974م کارگردان گروه بود. او افزون بر موسیقیهای کلاسیک، آثار سدۀ 20م را نیز در باله‌های خود به کار برد. در 1965م رابرت هِلپمَن، یکی دیگر از اعضای پیشین بالۀ سلطنتی، دستیار وان‌پراگ شد. از آن سال تاکنون، گروه بالۀ استرالیا سفرهای دوره‌ای موفقی به اروپا و آمریکای شمالی داشته است. یکی از مشهورترین اجراهای این گروه، بالۀ دُن کیشوت، اثر رودُلف نورِیِف است که در 1973م به‌صورت فیلم نیز درآمد.

مآخذ

CE, 6th edition; EB, 2008; Koegler, H., The Concise Oxford Dictionary of Ballet, Oxford, 1989; ME, 2005 (under «Australian Ballet Company»). 
بخش هنر و معماری جهان

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: