صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / استر، ننسی /

فهرست مطالب

استر، ننسی


آخرین بروز رسانی : سه شنبه 27 اسفند 1398 تاریخچه مقاله

اَستِر \ aste(o)r\ ، نَنسی ویـچـِر اَستِـر، وایکـاون‍تِس، بـا نـام خانوادگیِ پدریِ لَنگهورن (1879م-1964م/ 1258-1343ش)، بـانوی آمریکایی ـ بریتانیایـی؛ نخستین زنی کـه نمایندۀ مجلس عوام بریتانیا شد. او در زندگی اجتماعی و خصوصی به داشتن نیروی فراوان و نکته‌سنجی معروف بود. 

ننسی در ویرجینیا زاده شد و پس از ازدواجی ناموفق، به بریتانیا رفت و در 1906م همسر والدارف استر شد. هنگامی که شوهرش وارث مقام وایکاونتی پدر شد، و به این ترتیب، از نمایندگی مجلس عوام کناره گرفت، ننسی که در حوزۀ انتخاباتی او در پلیمِث هم‌رزم همیشگی‌اش بود، از سوی وحدت‌طلبان به‌جای او نامزد نمایندگی شد و پس از مبارزه‌ای پرشور، در 1919م با آرایی چشمگیر انتخاب گردید. ننسی استر تا هنگام بازنشستگی‌ از پارلمان در 1945م، پی در پی به نمایندگی پلیمث انتخاب شد. 
او افزون بر پیگیری مسائل زنان، با زبان بُرّا و استدلالهای هوشمندانه‎اش در زمینۀ سیاست آموزشی مترقی، منع نوشابه‌های الکلی و قانونهای هیئتهای بازرگانی نیز کوشا بود؛ پیوسته از بالابردن سن ترک تحصیل حمایت می‌کرد و در 1923م لایحۀ منع فروش نوشابه‌های الکلی را به افراد کمتر از 18 سال به تصویب رساند. همچنین همواره مردم را به بهبود وضع برخی اصناف تهیه و توزیع مواد غذایی تهییج می‌کرد. شماری از شخصیتهای ادبی و سیاسی در خانۀ او در کلیوْدِن جمع می‎شدند که نفوذ چشمگیری در بسیاری زمینه‌ها، به‌ویژه در امور خارجی داشتند؛ اعضای این جمع «گروه کلیودن» خوانده می‌شدند. کتاب استر با عنوان «دو کشور من» در 1923م انتشار یافت.

مآخذ

CE, 6th edition; EA, 2006; EB, 2008; ME, 2008.
بخش مفاهیم جدید و عناوین ویژه

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: