صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / استتن، جزیره /

فهرست مطالب

استتن، جزیره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 26 اسفند 1398 تاریخچه مقاله

اِستَتِن، جزیرۀ \ jazire-ye [e]staten\ ، جزیره و بخشی در شهر نیویورک، واقع در جنوب شرقی ایالت نیویورک در ایالات متحدۀ آمریکا. این جزیره در منطقۀ موسوم به «بندرگاه نیویورک»، واقع در جنوب مَنهَتَن، و میان نیوجِرسی و بروکلین قرار دارد. استتن به‌همراه چند جزیرۀ کوچک‌تر، شهرستان ریچمِند در ایالت نیویورک، و بخش استتن‌آیلندِ شهر نیویورک را تشکیل می‌دهد. این جزیرۀ مثلثی، ساحلی به طول حدود 56کم‍ ، و مساحتی تقریباً برابر با 155 کم‍2 دارد و با بهره‌گیری از کشتی موسوم بـه «لنج جـزیرۀ استتن» ــ کـه مسافران و خودروها را جابه‌جا می‌کند ــ بـه منهتن، بـا چندین پـل بـه نیوجرسی، و از طریق پلِ وِرِزانو ـ نَروز به بروکلین مرتبط می‌شود؛ راه‌اندازی این پل در 1964م موجب پیشرفت چشمگیری در جزیره، و افزایش جمعیت آن شد. 
هلندیها نخستین اروپاییانی بودند که کوشیدند در این جزیره، که متعلق به سرخ‌پوستان اونامی از قبیلۀ دِلاوِر بود، مهاجرنشین برپا کنند (1630م)، اما ناکام ماندند. در 1661م شرکت هند غربی هلند بخشی از زمینهای جزیره را به والدوسیان و هوگنوهای فرانسوی واگذار کرد و آبادی مهاجرنشینی در آوده دُرپ (شهر کهنه) در چند کیلومتری جنوب نَروز برپا شد و این جزیره به نام «استاتِن خِنِرالِ» (مجلس عمومی طبقاتِ) جمهوری هلند نامیده شد. پس از آنکه در 1664م مهاجرنشین هلند جدید به‌دست انگلیسیها افتاد، کشاورزان انگلیسی و وِیلزی خانه‌ها و مزارعی در این جزیره ساختند و نام آن را به ریچمند تغییر دادند. این جزیره همچنین محل مذاکرات بی‌نتیجۀ نمایندگان کنگرۀ مهاجران با انگلیسیها برای صلح بود. در 1898م، جزیرۀ استتن به‌صورت یکی از بخشهای شهر نیویورک درآمد. 
استتن جزیره‌ای عمدتاً مسکونی، و کم‌جمعیت‌ترین بخش شهر نیویورک است که برخی واحدهای صنعتی را، مانند کشتی‌سازی، پالایش نفت و ذوب فلزات، نیز در خود جای داده است. کالج وَگنِر (1883م در راچِستِر)، مدرسۀ عالی استتن وابسته به دانشگاه شهر نیویورک (1955م) و همچنین پردیسِ دانشگاه سِنت جانِ نیویورک در این جزیره قرار دارند. مراکز مهم آن عبارت‌اند از مؤسسۀ علوم و فنون جزیرۀ استتن، مرکز هنر تبتیِ ژاک مارشه، ریچمند تاون، باغ وحش جزیرۀ استتن و مرکز حفظ منابع ‌طبیعیِ های راک پارک. 
جمع‍‌ (2000م): 828‘ 443 تن.

مآخذ

EA, 2006; EB, 1986, 2008; ME, 2008.
بخش جغرافیا

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: