صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسپرونثدا ای دلگادو /

فهرست مطالب

اسپرونثدا ای دلگادو


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 22 بهمن 1398 تاریخچه مقاله

اِسپرونثِدا ای دِلگادو \ esp[e]ronsedā i delgādo\ ، خوسه دِ (1808-1842م/ 1223- 1258ق)، شاعر رمانتیک و انقلابگر اسپانیایی؛ نیز معروف به «لُرد بایرِنِ اسپانیا».
او که جوانی پرشور و ماجراجو بود، در 1826م به‌سبب فعالیتهای انقلابی به زندان افتاد. سپس از اسپانیا گریخت و در خارج از اسپانیا با تِرِسا مانچا (موضوعِ «سرودی برای تِرِسا») رابطه‌ای پرشور برقرار ساخت که زندگی او را تا 10 سال بعد تحت‌تأثیر قرار داد و ترسا الهام‎بخش بسیاری از شعرهایش شد. اسپرونثدا در انقلاب 1830م فرانسه شرکت داشت و پس از آن اجازه یافت به اسپانیا بازگردد. او که پیشتر، چندین بار به‌سبب فعالیتهای انقلابی، در اسپانیا به زندان افتاده بود، باز هم در جنبشهای انقلابی 1835 و 1836م اسپانیا شرکت کرد. 
اسپرونثدا داستان تاریخی سانچو سالدانیا (1834م) را در زندانِ باداخُث نوشت. داستان «دانشجوی سالامانکایی» (1839م)، که نقطۀ عطفی در رمانتیسم ایبِریایی است و به نظر منتقدان، از سرآمدان آثار شعری اسپرونثداست، نسخۀ بدل افسانۀ دُن خوان (دُن ژوان) است که اندیشه‌های ضد اجتماعی و ضد مذهبی قهرمان خود را به‌گونه‎ای افراطی نشان می‌دهد. کتاب «شعرها» (1840م) نشانگر تأثیر نیرومند لرد بایرن و سِر والتر اسکات (ه‍ م‌م) بر اوست. شعر ناتمام «جهان شیطانی» (1841م) دربر دارندۀ بازتابهای ایدئولوژیک است و یکی از بهترین سروده‎های او به‌شمار می‌آید. 
اسپرونثدا در مقام منشی هیئت‌ دیپلماتیک کشورش در لاهه (1840م) و نمایندۀ مجلس‌اسپانیا از شهر آلمِریا (1842م) خدمت کرد و روزنامه‎ای هم تأسیس نمود. نوشته‌های سیاسی‎ او زیر نفوذ سَن ـ سیمونِ فرانسوی است. اسپرونثدا چند نمایشنامه هم نوشته است.
شعر اسپرونثدا در ستایش آرمانهای شخصی، طغیان و رانده‎شدگان اجتماع است. از دیدگاه او، اینها تجسم آزادی راستین‎اند.

مآخذ

EA, 2006; EB, 2008; ME, 2008.
بخش ادبیات جهان

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: