صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اسپارتنبرگ /

فهرست مطالب

اسپارتنبرگ


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 28 آذر 1398 تاریخچه مقاله

اِسْپارْتِنْبِرْگ [espārtenberg]، شهر و مرکز شهرستان اسپارتنبرگ در بخش پیدمانت شمال غرب ایالت کارولینای جنوبی در ایالات متحدۀ آمریکا، واقع در تپه‌های دامنۀ کوههای بلوریج و در 48 کیلومتری شمال شرق شهر گرینْویل. نام این شهر برگرفته از اسپارتِن رایفِلز (تفنگ‌داران اسپارتی)، هنگی از جنگجویان محلّی در جریان انقلاب آمریکا ست. این شهر در 1785م به عنوان مرکز شهرستان، در ناحیه‌ای تأسیس شد که تا پیش از 1860م تنها به سبب تولید ابزارهای آهنی، کشت پنبه، و چند کارگاه نخ‌ریسی‌اش شناخته می‌شد، و پس از 1865م، به سبب اینکه پیوستگاه 3 خط اصلی راه‌آهن شد، به سرعت رشد کرد. صنایع متنوع آن امروزه شامل کارخانه‌های نساجی، فلزکاری، ماشین‌آلات، مبلمان دفتری، مواد شیمیایی، پوشاک، سرامیک و موکت است. با این حال، کشاورزی در این شهر هنوز هم عامل اقتصادی مهمی به‌شمار می‌رود و محصولات عمدۀ آن هلو، پنبه، و نیز دام و طیور است. 
اسپارتنبرگ مقرّ کالجهای وافِرْد (1854م؛ مِتُدیستی) و کانوِرس (1889م؛ ویژۀ بانوان)، کالجِ مِتُدیستیِ اسپارتنبرگ (1911م)، شعبه‌ای از دانشگاه کارولینای جنوبی(1967م)، و کالج فنی اسپارتنبرگ (1961م) است و مدرسۀ ناشنوایان و نابینایان کارولینای جنوبی (1849م) نیز در چند کیلومتری جنوب آن قرار دارد. 
در میدان مُرگِن این شهر، مجسمه‌ای برنزی قرار دارد به ارتفاع 3 متر از ژنرال دَنیِل مُرگِن، فرمانده نیروهای آمریکایی در نبرد کاوپِنز (17 ژانویۀ 1781) که در 19 کیومتری شمال شرق اسپارتنبرگ درگرفت. 
جمع‍‌ (برآورد 2007م): 226‘ 37 تن.     (194)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: