صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آزویتی /

فهرست مطالب

آزویتی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 1 دی 1398 تاریخچه مقاله

آزویتی [āzūitī]، در اوستا به معنای چربی و روغن (به سنسکریت: آهوتی) است و در زند نیز به چربی و گاهی به افزونی برگردانده شده است (بارتولمه، 343-344). 
این واژه دوبار در گاهان آمده است: یک بار در یسنای 49، بند 5 در کنار ایژا و یک بار در یسنای 29، بند 7 در بخش مربوط به آیین نثار به آتش (پورداود، 46). 
در اوستای متأخر شیر و آزویتی با هم به عنوان دو نثار که به آب جاری تقدیم می‌شوند و در رویش گیاهان مؤثرند، مورد تکریم قرار می‌گیرند (همانجا). آزویتی در پهلوی به «چربی» معنا شده است و در معنای عام خود نیز همین مفهوم را دارد ( ایرانیکا، III/ 273). در یسنای «هفت فصل» آزویتی در میان گروهی از ایزد بانوان همراه آبها، فرا خوانده می‌شود و به نظر می‌رسد که نیرو و جنبۀ جوانی آفرینش را نمایان می‌سازد (پورداود، 46؛ نارتن، 203-205؛ ایرانیکا، همانجا). 

 آزویتی در کنار «ایژا» در یسنا و بخشهای مختلف وندیداد به کار رفته است. این واژه در پهلوی به «افزونی» و گاه به «شیرینی» ترجمه شده است. در جاهای دیگر همراه با «خشوید» و «گئوش» آمده است که با آزویتی به ترتیب شیر، گوشت و چربی معنا می‌دهد و تأکید شده است که خورش سگان از اینها باشد (پورداود، 46-47). 
هنگامی که آزویتی در کنار ایژا قرار می‌گیرد، به معنای «گشایش و فراخْ‌روزی و افزایش و فراوانی و کامیابی و غیره» است (همو، 47). به نظر می‌رسد که آزویتی پس از دورۀ ساسانی نقش فعالی در آیین زردشتی نداشته است ( ایرانیکا، همانجا). 

مآخذ

پورداود، ابراهیم، یادداشتهای گاثاها، به کوشش بهرام فره‌وشی، تهران، 1353ش؛ نیز: 

Bartholomae, Ch., Altiranisches Wörterbuch, Berlin, 1961; Iranica ; Narten, J., Der Yasna Haptaηhāiti, Wiesbaden, 1986.
یدالله منصوری


 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: