صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آریستوفانس بیزانسی /

فهرست مطالب

آریستوفانس بیزانسی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 3 دی 1398 تاریخچه مقاله

آریسْتوفانِسِ بیزانْسی [ārīstofānes-e bīzānsī] (ح 258-180ق‌م)، منتقد ادبی و نحوی یونانی که پس از تحصیلات مقدماتی نزد عالمان برجستۀ اسکندریه، سرکتابدار کتابخانۀ آنجا شد (ح 195ق‌م). 
آریستوفانس مصحح متنی از هُمر، و نیز ویراستار «زایش خدایان» اثر هِسیود، و آثار آلکایوس، پینداروس، ائوریپیدِس، آریستوفانِس و احتمالاً آناکرِئون بود. بسیاری از چکیده‌هایی را که در مقدمۀ دست‌نوشته‌های تراژدیها و کمدیهای یونانی آمده است، به آریستوفانس نسبت می‌دهند. مطالعات او دربارۀ کمدی یونانی، به نوشته‌های دیگری دربارۀ روسپیهای درباری آتنی و سنخهای شخصیتی انجامید. او به بازنگری و تکمیل «فهرستها»، اثر کالیماخُس که شرح احوال بزرگان تاریخ ادبیات یونان است، پرداخت و در مقام لغت‌نامه‌نویس، مجموعه‌های بسیاری از واژه‌های کهنه و نامعمول، اصطلاحات فنی و ضرب‌المثلها را گرد آورد. 
آریستوفانس به‌عنوان نحوی، مکتبی را بنیان نهاد و رساله‌ای به نام «در باب قیاس» نوشت که ازجمله، قواعدی برای صرف کلمات به دست داد. او در ویرایش آثار شاعران غنایی و دراماتیک، به نوآوریهایی درتحلیل وزن شعر و نقد متن دست زد که بسیاری از ادبای پس از او آن را پذیرفتند. آریستوفانس را در تنظیم مکالمات افلاطون به صورت آثار سه‌بخشی سهیم می‌دانند و بنیان‌گذاری مجموعۀ معروف به «قـانـون اسکندریه» را ــ که برگزیدۀ بهترین نمونۀ انواع گوناگون ادبی‌آن روزگار بود ــ به او نسبت می‌دهند.     (112)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: