صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / ارومیه، موزه /

فهرست مطالب

ارومیه، موزه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 5 دی 1398 تاریخچه مقاله

اُرومیّه، موزه [mūze-ye orūmiyye(a)]، یکی از موزه‌های بزرگ و مهم کشور. بنای آن در 1346ش/ 1967م در زمینی به وسعت 000‘ 3 م‍ـ 2، بـا زیـر بنـایی به مساحت 200 مـ 2 احداث گردید، و به سبب موقعیت خاص منطقه از جهت غنای آثار فرهنگی و هنری، در سالهای بعد واحدهای ساختمانی دیگری بر آن افزوده گشت. 
موزۀ ارومیه دارای بخشهای مختلفی‌است، شاملِ سالن اصلی، سالن نمایشگاه عکس و اشیاء فرهنگی و تاریخی مکشوفه، آزمایشگاه حفاظت و مرمت اشیاء، کتابخانه و مرکز اسناد، بخش پژوهشهای مردم‌شناسی و باستان‌شناسی و حفظ و احیاء، مخزن نگهداری اموال فرهنگی و تاریخی، بخش اداری و نگهبانی، کلاسهای آموزشی هنرهای سنتی.
اشیاء به نمایش گذاشته شده در سالن اصلی مربوط به ادوار مختلف پیش از تاریخ، دورۀ تاریخی لرستان، دورۀ اسلامی، سکه‌ها، هنرهای تزیینی و ملی و مردم‌شناسی است. بخش مردم‌شناسی شامل وسایل و پوشاک اقوام بومی منطقه است، در بخش هنرهای تزیینی و ملی خط نوشته‌ها، تابلوها، نقاشیها، قلمدانها و انواع پارچه‌های زری و منبت‌کاریهایی از سده 13 و 14ق/ 19-20م در معرض دید قرار دارد، و بخش سکه‌ها مسکوکاتی از دوره‌های قبل و بعد از اسلام از هخامنشیان تا زندیه را دارا ست. با توجه به آثار موجود در موزۀ ارومیه، این موزه را باید از موزه‌های تاریخی، هنری و مردم‌شناسی به شمار آورد ( اسناد...، بش‍ ؛ صارمی 20؛ بنیاد...، 1/ 148-149؛ راهنمای موزه‌های ایران، 22؛ «موزه‌های دنیا»، 209).

مآخذ

اسناد و مدارک موجود در موزۀ ارومیه، سازمان میراث فرهنگی کشور، ارومیه؛ بنیاد و گسترش موزه در ایران، تهران، 1355ش؛ راهنمای موزه‌های ایران، تهران، 1363ش؛ صارمی، کتایون و دیگران، موزه‌های ایران، تهران، 1372ش؛ نیز:

Museums of the World, ed. Bettina Bartz, München, 1997.

مریم همایونی افشار

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: