صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / ارو دو سشل /

فهرست مطالب

ارو دو سشل


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 5 دی 1398 تاریخچه مقاله

اِرو دو سِشِل [ero do sešel]، ماری ـ ژان(1759-1794م/ 1173- 1208ق)، نجیب‌زاده وقاضی فرانسوی و عضوکمیتۀ امنیت عمومی، نهادی که رهبری فرانسه را در دورۀ دیکتاتوری ژاکوبَنها به دست داشت. 
ارو دو سشل در1777م مشاورحقوقی لوئی شانزدهم شد و در 1785م به مقام دادستانی کل «پارلمان پاریس» ــ که عالی‌ترین مرجع قضایی به‌شمارمی‌رفت ــ رسید. با بروز انقلاب در1789م، ارو دو سشل به مردم پیوست و در حمله به زندان باستیل (14 ژوئیه)شرکت جست و در1791م به‌نمایندگی مجلس قانون‌گذاری انقلاب انتخاب شد؛ سپس به انجمن ژاکوبنها ملحق شد و در کنـوانسیـون ملی ــ کـه در سپتـامبر 1792 جای‌گزیـن مجـلـس قـانـون‌گـذاری گـردید ــ به مـونتـانیـارهـا (اصطلاحی کـه به نمایندگان ژاکوبنها اطلاق می‌گردید) پیوست. در مۀ 1793 او به عضویت نخستین کمیتۀ امنیت عمومی انتخاب گردید. 
در کودتای دوم ژوئن ژاکوبنها، ارو درمقام رئیس کنوانسیون ملی دستورتوقیف رهبران جناح میانه‌رو ژیروندیها را صادر کرد. سپس ژاکوبنها با همبستگی با طبقات پایین‌تر پاریس، هدایت انقلاب را به دست گرفتند. وی پیش‌نویس اغلب اصول قانون اساسیِ به شدت دمکراتیک ژاکوبنها را که در 10 ژوئن به کنوانسیون تقدیم شد، تهیه کرد. 
یک ماه بعد، ارو دوباره به عضویت کمیتۀ امنیت عمومی درآمد. در دسامبر 1793 به اتهام همکاری با اِبِریستها، از مشاغل خود برکنار گردید؛ سپس در مارس 1794 زندانی، و چند هفته بعد با گیوتین اعدام شد.    (206)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: