صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / ارنیط /

فهرست مطالب

ارنیط


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : پنج شنبه 5 دی 1398 تاریخچه مقاله

اَرْنیط [arnīt]، یا آرنِدو، نام دژ و شهری کهن در شرق استان لوگرونیوی اسپانیا. این شهر در °42 و ´11 عرض شمالی و °2 و ´4 طول غربی، و در 43 کیلومتری جنوب شرقی شهر لوگرونیو، بر جانب چپ ساحل رود ثیداکوس، یکی از شاخه‌های رود اِبرو، و در سرزمین مرتفع و حاصل‌خیزی واقع شده است.
در مآخذ اسلامی بارها به استواری و اهمیت نظامی دژ ارنیط اشاره شده است. ارنیط تا پایان سدۀ 3ق دردست بنوقَسی، از مسیحیان تازه مسلمان اسپانیا (مولّدون) قرار داشت. 
امروزه شهر آرندو (ارنیط) مرکز «حوزۀ اداری و قضایی» (= شهرستان) آرندو در استان لاریوخا ست و از طریق یک خط فرعی به راه‌آهن ساراگوسا ـ لوگرونیو متصل می‌شود. شهرستان آرندو دارای زمینهایی حاصل‌خیزاست و محصولات‌آن عبارت‌اند از میوه، لبنیات و روغن زیتون. دامداری و کوزه‌گری نیز ازجمله مشاغل رایج در این ناحیه است. 
جمع‍‌ (برآورد 2006م): 444‘14 تن.* 

مآخذ

ابن عبدالمنعم حمیری، محمد، الروض المعطار، به کوشش احسان عباس، بیروت، 1984م؛ ابن عذاری، احمد، البیان المغرب، ج 2، به کوشش ژ. س. کولن و ا. لوی پرووانسال، لیدن، 1951م، ج 4، به کوشش احسان عباس، بیروت، 1967م؛ بستانی؛ عبدالمؤمن بن عبدالحق، مراصد الاطلاع، به کوشش علی‌محمد بجاوی، قاهره، 1373ق/ 1954م؛ یاقوت، بلدان؛ نیز:

EI2; EUE; Great World Atlas, London, 1961. 
یونس کرامتی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: