صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آرلکن /

فهرست مطالب

آرلکن


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 دی 1398 تاریخچه مقاله

آرْلِکَن [ārlekan] (در ایتالیایی: آرلِکّینو)، از شخصیتهای اصلی و ثابتِ «کُمِدیا دِل‘ آرْتۀ» ایتالیایی که غالباً پیشخدمت خوش‌زبان و بذله‌گوی فردی متشخص، و عاشقِ دمدمی مزاج زن خدمتکار است. در سالهای نخستینِ «کمدیا» (اواسط سدۀ 16م/ 10ق)، آرلکن مستخدم حیله‌باز، حریص، خرافی و ترسویی بود که آهی در بساط نداشت و شکمش همیشه خالی بود. این شخصیت در اواخر سدۀ 17م، به صورت پیشخدمتی وفادار، صبور، ساده‌لوح و عاشق‌پیشه درآمد که این ویژگی غالباً برای او مشکل می‌آفرید، ولی وی با زرنگی و سرخوشیِ همیشگی‌اش خود را از معرکه نجات می‌داد. آرلکن به اصول اخلاقی پای‌بندی نداشت، ولی مزوّر و بدخواه هم نبود و برخلاف دیگر خدمتکاران کمدیا، کدورتی از کسی به دل نمی‌گرفت، یا در پی آن نبود که از کسانی که فریبش داده‌اند، انتقام بگیرد.

لباس آرلکن در اصل پیراهن و شلوار بلند روستایی، هر دو پر از وصله‌های رنگارنگ بود، اما بعدها به صورت لباس تنگ و چسبانی درآمد که با تکه‌هایی به شکل مثلث و مربع تزیین شده بود. او چوب‌دستی مخصوصی هم به دست می‌گرفت. صورتک سیاهی با سوراخهای ریز برای چشمها، و ابروانی کمانی و پرسشگر نیمی از چهره‌اش را می‌پوشاند؛ پیشانی چین‌خورده هم بر شدت این حالت می‌افزود و بر روی هم، این صورتک حالتی‌ شهوانی، مانند ساتیرهای یونان باستان، آب زیر‌کاهیِ گربه‌وار، و نوعی ساده‌لوحی شگفتی‌زده به او می‌داد.
نقش آرلکن که از سدۀ 16م در کمدیا رواج داشت، پس از منسوخ شدن کمدیا، در کارهای تئاتری دیگر ادامه یافت و در «کمدی ایتالیایی»که شکل‌فرانسوی شدۀ کمدیا بود،جایی مناسب یافت. جان ریچ انگلیسی در سدۀ 18م این نقش را در رقصهای همراه با پانتومیم ــ که ترکیبی از طرح سنتی کمدیا و داستانـی کلاسیک بود ــ وارد کرد. آرلکن شخصیت اصلی پانتومیمهایی بزن و بکوبی بود که در انگلستان و دیگر جاها به آرلکنی معروف‌اند.    (101)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: