صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آرلف /

فهرست مطالب

آرلف


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 دی 1398 تاریخچه مقاله

آرْلُف [ārlof]، گریگوری گریگوریِویچ، گراف (کُنت) (1734- 1783م/ 1147- 1197ق)، افسر ارتش روسیه و سازمان ـ دهندۀ کودتایی که کاترین دوم را به تاج و تخت رساند.
آرلف در 1749م وارد مدرسۀ افسری شد و به عنوان افسر توپخانه، در نبرد تسُرْندُرف، در جریان جنگ 7 ساله (1756-1763م) جنگید. او در 1759م به عنوان مراقب یکی از اسرای جنگی پروسی به سن پترزبورگ رفت، در آنجا به مِهین دوک پتر و همسرش کاترین معرفی شد و چندی بعد کاترین او را به عنوان معشوق خود برگزید.
پس از برتخت نشستن پتر به عنوان امپراتور (1762م) آرلف و برادرش آلیکسِی گریگوریویچ به طرح کودتایی دست زدند و بدان وسیله پتر را معزول، و کاترین را امپراتریس روسیه کردند. آن‌گاه گریگوری لقب گراف گرفت، به مقام آجودانی کل رسید و مدیرکل مهندسان و فرمانده کل نیروهای روسیه شد. او در عین حال به تحصیل علوم طبیعی پرداخت و در 1765م یکی از بنیان‌گذاران انجمن اقتصاد آزاد ــ که برای اصلاح کشاورزی به وجود آمد ــ نیز بود.
هنگامی که کاترین سرگرم تهیۀ «دستور کار» برای کمیسیون قانون‌گذاریِ مأمور طرح اصلاحات آزادی‌خواهانه در حکومت، و تدوین مجموعه قوانین تازه بود، آرلف در مقام مشاور وی عمل می‌کرد و بعدها وقتی عضو کمیسیون شد (1767- 1768م)، به شدت بر بخشهای مربوط به اصلاح وضع سِرفها پافشاری کرد، اما کمیسیون بدون ارائۀ هیچ پیشنهادی اساسی، سرانجام تعطیل شد. در 1772م کاترین آرلف را به عنوان نمایندۀ عالی خود به کنفرانس صلح برای پایان دادن به جنگ روس و عثمانی ــ که در 1768م آغاز شده بود ــ فرستاد، ولی او بر آزاد شدن اتباع مسیحی از اطاعت دولت عثمانی و تجزیۀ آن امپراتوری پافشاری کرد، در نتیجه مأموریتش شکست خورد و صلح تا 1774م برقرار نگردید.
آرلف در حدود سال 1772م از عشق کاترین دست کشید، در پی آن روسیه را ترک گفت و با یکی از خویشاوندانش ازدواج کرد. او پس از مرگ همسرش در 1782م سلامت عقلش را از دست داد و به املاکش در روسیه بازگشت و سال بعد درگذشت.    (100)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: