صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آرگاو /

فهرست مطالب

آرگاو


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 دی 1398 تاریخچه مقاله

آرْگاو [ārgāw] (در آلمـانـی؛ در فـرانـسـوی: آرْگُوی)، کانْتونی (ایالتی) در شمال سویس که از شمال به آلمان، از غرب به نیم‌کانتونِ بازِل - لانْد و کانتونهای زُلُتورْن و بِرْن، از جنوب به کانتون لوسِرْن، و از شرق به کانتونهای تسوگ و زوریخ محدود می‌شود. این کانتون با 404‘1کم‍ـ 2 وسعت، بخش شمال شرقی «جلگۀ بزرگ سویس» را ــ بین ‌کوههای آلپ و کوههای ژورا (یورا) ــ تشکیل می‌دهد. نام آرگاو از رود آر گرفته شده است، زیرا این کانتون بخش سفلای رود آر را دربرگرفته است. 
در 1415م «کنفدراسیون سویس» این منطقه را از خاندان‌ هابْسْبورگ که مقر اجدادی‌شان در نزدیکی آراو ــ مرکز کنونی کانتون آرگاو ــ قرار دا‌شت، گرفت. در 1798م بخش جنوب غربی این منطقه که در دست برن بود، به عنوان کانتون آرگاو، و دیگر بخشهای آن به عنوان کانتون بادِن، جزو «جمهوری هِلْوِتیا» شدند. در1803م این دو کانتون (به انضمام فریک که در 1802م از سوی اتریش به جمهوری هلوتیا واگذار شد) یکپارچه شدند و به عنوان کانتون آرگاو، به عضویت کنفدراسیون سویس درآمدند. 
در این کانتون که یکی از حاصل‌خیزترین بخشهای سویس است، فعالیتهای اصلی اقتصادی عبارت‌اند از تولید لبنیات و میوه و کشت غلات. صنایع آن نیز مشتمل است بر ارائۀ خدمات مهندسی برق و تولید ابزار‌های دقیق، پارچه، سیمان، آهن و فولاد. همچنین، چند نیروگاه هسته‌ای در بِتْسْناو فعالیت می‌کنند. چشم‌اندازهای زیبا، دژهای باستانی و موزه‌های غنی، در کنار چشمه‌های آبگرم در شینْتْسْناخ باد و بادن، دیدارکنندگان فراوانی را به این کانتون جلب می‌کنند. کم وبیش همۀ ساکنان آرگاو آلمانی زبان، و بیشتر آنان پیرو مذهب پرُتستان‌اند. 
جمع‍ ‌(برآورد 2005م): 172‘574 تن.     (105)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: