صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / اررا /

فهرست مطالب

اررا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 13 بهمن 1398 تاریخچه مقاله

اِرِّرا [errerā]، خوان دِ (ح 1530-1597م/ ح 936- 1005ق)، معمار اسپانیایی، طراح اصلی بنای باشکوه اسکوریال، بنایی که جلوه‌ای از آرمانهای امپراتوری اسپانیا در سدۀ 16م/ 10ق است. او در مقام بازرس سلطنتی بناهای یادمان، شاهد تقلید از سبک اررایی در کلیساها و کاخهای سراسر اسپانیا بود.
اررا پس از تحصیل در دانشگاه والیاذولیذ، در شمار درباریان فیلیپ دوم درآمد و همراه او به ایتالیا و بروکسل سفر کرد (1547-1551م) و از 1551 تا 1559م در ایتالیا و نیز در صومعۀ یوسته در اسپانیا، در التزام رکاب شاه بود. در1563م به دستیاری خوان باوتیستا دِ تولِدو، معمار اسکوریال، و در 1572م به سر معماری آن بنا منصوب شد. وی در سازمان کارگاهها تغییراتی داد، سقفها را تکمیل کرد، بخشی به نمای غربی افزود، طرح کلیسای آن را تهیه کرد (1574-1582م) و بیمارستان آن را ساخت؛ سپس روی کاخ تابستانی آرانخوئِث، بازار سِویل و کلیسای جامع والیاذولیذ کار کرد.

مخالفانش طرحهای او را بی‌جان، غیرکاربردی و یکنواخت وصف کرده‌اند. برخی از دیگر منتقدان، ضمن اعتراف به سادگی و بی‌پیرایگی آنها، معتقدند که این طرحها از تناسبهای هماهنگ برخوردارند و شاید از همه مهم‌تر، در اسلوبی مناسب با آن بنای خاص تجلی یافته‌اند.    (102)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: