صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آرپ /

فهرست مطالب

آرپ


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 9 دی 1398 تاریخچه مقاله

آرْپ [ārp]، ژان، نیز هانس‌ آرپ (1887-1966م/1266-‌1345ش)، پیکر تراش، نقاش و شاعر فرانسوی که در نیمۀ اول سدۀ 20م از رهبران آوانگارد اروپایی در هنر بود.

 او نخست در زادگاهش استراسبورگ به آموزشهای هنری مشغول شد و سپس در وایمار آلمان و آکادمی ژولیان پاریس به تحصیل پرداخت؛ در 1912م به مونیخ رفت و در آنجا به واسطۀ دوستش، واسیلی کاندینسکی برای مدت کوتاهی به نقاشان مکتب «سوار آبی» پیوست؛ در 1914م به پاریس بازگشت و با نقاشانی چون مُدیلیانی، پیکاسو و رُبِر دِلونه، و همچنین ماکس ژاکُب نویسنده آشنا شد. در جریان جنگ جهانی اول به زوریخ پناه برد و در آنجا یکی از بنیان‌گذاران «نهضت دادا» شد؛ وی در همان شهر بود که نخستین برجسته‌کاریهای رنگی‌اش را ساخت.
آرپ پس از پایان جنگ تا 1924م در آلمان زندگی کرد و بعداً با همسر نقاشش در نزدیکی پاریس اقامت گزید. در دهۀ 1920م، با نقاشان سوررئالیست آشنا شد و در 1930م نخستین اثر از سلسله «کاغذ پاره‌ها»ی خود را ساخت؛ در 1931م به نهضت آبستراکسیون ـ کرِئاسیون (ه‍ م) پیوست. در جریان جنگ جهانی دوم بار دیگر برای اقامت به زوریخ رفت. هنگامی که در سویس بود، نخستین اثر از سلسله «کاغذهای مچاله»‌اش را به وجود آورد. آرپ پس از جنگ به فرانسه بازگشت و در آنجا آزمایشهایش را دربارۀ رنگها و شکلهای انتزاعی ادامه داد و به سرودن شعر نیز پرداخت. مارسل ژان آثار این نقاش را با عنوان «آرپ دربارۀ آرپ: اشعار، مقالات، خاطرات ژان آرپ» (1972م) و «مجموعه آثار آرپ به زبان فرانسوی» (1974م) تدوین و منتشر کرد.    (100)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: