صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آراندا /

فهرست مطالب

آراندا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 4 دی 1398 تاریخچه مقاله

آرانْدا [ārāndā]، پِذرو پابلو آبارْکا دِ بولِئا، کُنده دِ (کُنتِ) (1718- 1798م/1131-1212ق)، ژنرال و وزیر اسپانیایی، یکی از برجسته‌ترین اصلاحگران در دولت کارلوس سوم (سل‍ 1759-1788م)، پادشاه اسپانیا.

آراندا که از اشراف آراگونی بود، وارد ارتش شد و به فرماندهی توپخانه رسید و مشقهای نظامی به سبک پروسی را در «جنگ هفت ساله» رواج داد و فرمانده نبرد کوتاه برضد پرتغال (1762م) بود. در 1764م فرمانده کل نیروهای والنسیا شد.
در 1766م در پی شورشهای مادرید، کارلوس سوم وزیر ایتالیایی خود را برکنار کرد و آراندا را به ریاست شورای کاستیل گماشت. او کارلوس را متقاعد کرد که یسوعیان محرک شورشها بوده‌اند و لذا در 1767م مضمون فرمانی را برای بیرون راندن آنان از اسپانیا و متصرفات این کشور در قارۀ آمریکا تهیه کرد.
آراندا دیدگاههای سلطنت‌طلبانۀ راسخی داشت، اما شخصیت خودکامۀ او مشکلاتی برایش پدید آورد. او در 1773م از کار برکنار، و سپس به سفارت فرانسه منصوب شد و تا 1787م در فرانسه ماند؛ در آنجا «اندیشه‌های فرانسوی» را جذب کرد و شیفتۀ ولتر شد. دوستان او می‌کوشیدند تا به رغم رقیبش کُنده دِ فلوریدا بلانکا، او را به اسپانیا بازگردانند، اما در این اوان کارلوس سوم درگذشت و کارلوس چهارم هم تغییری در وضع او نداد. فلوریدا بلانکا کوشید تا جلو اشاعۀ اخبار انقلاب فرانسه را بگیرد، ولی نتوانست برای نجات لوئی شانزدهم کاری بکند و از این‌رو کارلوس چهارم راضی به عزل او شد و آراندا را فراخواند. آراندا سانسور اخبار را کاهش داد و بیهوده کوشید تا خشم دولت فرانسه را تسکین بخشد. در نوامبر 1792، آراندا برکنار، و مانوئل دِ گُذوی جانشین او شد. آراندا پس از قتل پادشاه فرانسه، با سیاست جنگی گُذوی بر ضد فرانسه مخالفت کرد؛ به همین سبب از شورای سلطنتی خلع، و به شهر خائن (جَیّان) تبعید شد. در 1795م، وی با اجازۀ کارلوس به املاکش در آراگون بازگشت و همان‌جا درگذشت.    (112)

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: