صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه ایران / آذر فرنبغ /

فهرست مطالب

آذر فرنبغ


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 13 بهمن 1398 تاریخچه مقاله

آذَرْفَرْنْبَغ [āzar farnbaq] ، از بزرگ‌زادگان هم‌روزگار یزدگرد اول ساسانی. آذرفرنبغ که کیش زردشتی داشت، دچار بیماری شد و کشیشی، شاپور نام، او را به مسیحیت دعوت کرد تا بیماری‌اش درمان شود؛ پس آذرفرنبغ مسیحی شد. آن‌گاه وی از شاپور خواست به ده او بیاید و قبالۀ زمینی به شاپور داد تا در آنجا کلیسایی بسازد. شاپور چنین کرد. چون خبر مسیحی شدن این بزرگ‌زادۀ ایرانی که نامش به صورت آذَر فَروا در منابع مسیحی به زبان سریانی آمده است، به گوش یزدگرد رسید، موبدی فرستاد تا وی را به کیش پدرانش بازگرداند. آذرفرنبغ بار دیگر زردشتی شد و قبالۀ زمین را از شاپور بازخواست. شاپور قباله را نداد و از آنجا گریخت. موبد کلیسا را آتشکده کرد، اما در غیاب وی، نرسس نامی مسیحی که از دوستان شاپور و مشوق وی در ساختن کلیسا بود، ظاهراً بی‌خبر به آنجا آمد و آتش را خاموش کرد.
نرسس را به سبب این اهانت، به مداین نزد شاه فرستادند. شاه نرسس را فرمان به برپایی دوبارۀ آتشکده داد، اما او نپذیرفت و پس از ۹ ماه که دربند بود، شاه فرمان خود را تکرار کرد و چون نرسس گردن ننهاد، فرمان به‌کشتن او داد (کریستن‌سن، 267-268؛ مشکور، ۲۳۵؛ میلر، ۲۹0-۲89).

مآخذ

مشکور، محمدجواد، تاریخ اجتماعی ایران در عهد باستان، تهران، 1347ش؛ میلر، و.م.، تاریخ کلیسای قدیم، ترجمۀ علی نخستین و عباس آرین‌پور، ۱۹۳۱م؛ نیز:

Christensen, A., L'Iran sous les Sassanides, Copenhagen, 1936.
عسکر بهرامی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: