صفحه اصلی / مقالات / آذر بیگدلی /

فهرست مطالب

آذر بیگدلی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 11 آبان 1398 تاریخچه مقاله

آذَرِ بیگْدِلی، لطفعلی‌بیگ شاملو (1134-1195ق / 1722-1781م)، شاعر و تذکره‎نویس سدۀ 12ق / 18م. بیگدلی نام طایفه‎ای است از ترکان منسوب به بیگدل‎خان، که در زمان هولاکوخان و به امر وی از ترکستان به شام رفتند و در زمان امیرتیمور از آنجا به ایران آمدند. از این‌روی آنان را بیگدِلی شاملو می‎خوانند (معلم حبیب‎آبادی، 1 / 40). نسبت آذر به گفتۀ خود او به بیگدل خان بن ایلدگزخان بن اُغوزخان، از احفاد ترک بن یافت بن نوح، می‎رسد (آتشکده، آغاز مجمرۀ دوم). آذر در اصفهان به دنیا آمد. در ایام کودکی او به سبب بروز فتنۀ محمود افغان (1134ق / 1722م) خانواده‎اش به ناچار از اصفهان به قم مهاجرت کرد و پس از 14 سال زندگی در قم با پدر خود که به حکومت لار منصوب شده بود، به فارس رفت، ولی 2 سال بعد، پس از مرگ پدر، با عم خود عازم سفر حج و زیارت عتبات شد و پس از مراجعت به خراسان رفت. در خراسان به اردوی نادرشاه پیوست و همراه اردوی نادری از راه مازندران به آذربایجان رفت. پس از این سفر، عازم عراق عجم شد و در اصفهان سکنى گزید (آتشکده، پایان مجمرۀ دوم) و چندی به خدمت دیوانی مشغول شد، لیکن سرانجام از امور دیوانی کناره گرفت و به تصوف روی آورد و به سلوک پرداخت و در پایان عمر در شهر قم اقامت کرد و در همان‎جا درگذشت و به خاک سپرده شد (گرجی‎نژاد، 17). 
آذر در آغاز شاعری «واله» و «نکهت» تخلص می‎کرد، ولی بعداً تخلص «آذر» را برای خود برگزید (هدایت، 4 / 159). وی با کسانی چون شعله و مشتاق و هاتف و شاعران دیگری که نهضت بازگشت ادبی را بنیاد نهاده بودند، مصاحبت و همکاری داشت و در شیوۀ شاعری از «طرز فصحای متقدمین» پیروی می‎کرد (همانجا). آذر در بیشتر انواع شعر از غزل و قصیده و مثنوی و رباعی طبع‎آزمایی کرده است. وی قصایدی در مدح جانشینان نادر و کریم‎خان زند و برخی از معاصران خود دارد. مضمون غزلیاتش غالباً عرفانی و اخلاقی و عاشقانه است.
وی علاوه بر دیوان اشعار، مشتمل بر ده هزار بیت، یک مثنوی به نام یوسف و زلیخا دارد که به شیوۀ یوسف و زلیخای جامی سروده است. مثنوی دیگری نیز به نام گنجینه به تقلید بوستان سعدی به او منسوب است (گرجی‎نژاد، 17).
مهم‎ترین اثر آذر بیگدلی تذکرۀ عمومی معروف و مفصل او آتشکده (ﻫ م) است که آن را در طی 30 سال به نام کریم‎خان گردآوری و تألیف کرده است (استوری، 1 (2) / 871). تذکرۀ دیگری نیز به نام دفتر نُه آسمان در شرح احوال شاعران معاصر او به وی نسبت داده‎اند (آقابزرگ، 1 / 4). آقابزرگ نسخه‎ای از این کتاب را در تهران دیده است (8 / 224)، ولی از این کتاب و نیز از گنجینه در فهرستهای معروف یاد نشده است. 

مآخذ

آذر بیگدلی، لطفعلی‎بیگ، آتشکده، بمبئی، 1277ق جمـ ؛ آقابزرگ، الذریعة؛ شوشتری، عبداللطیف خان، تحفة‎العالم، حیدرآباد دکن، 1263ق، صص 141-143؛ گرجی‎نژاد، احمد، تذکرۀ اختر، به کوشش عبدالرسول خبام‎پور، تبریز، 1363ش؛ معلم حبیب‎آبادی، محمدعلی، مکارم‎الآثار، اصفهان، 1363ش؛ هدایت، رضاقلیخان، مجمع‎الفصحاء، به کوشش مظاهر مصفا، تهران، امیرکبیر، 1339ش؛ نیز: 

C. A. Storey, Persian Literature, London, 1972. 

جعفر شعار


 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: