اصطخری، ابوسعید
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
پنج شنبه 28 شهریور 1398
https://cgie.org.ir/fa/article/230714/اصطخری،-ابوسعید
پنج شنبه 11 اردیبهشت 1404
چاپ شده
9
اِصْطَخْری، ابوسعید حسن بن احمد (244- 328 ق / 858-940 م)، فقیه شافعی. از زادگاه، تحصیلات و زندگی وی در دوران كودكی چیزی دانسته نیست، اما از انتساب او به اصطخر چنین برمیآید كه شاید زمانی را در آن شهر گذرانده باشد. اصطخری نزد شاگردان مزنی و ربیع بن سلیمان فقه آموخت (ذهبی، سیر ... ، 15 / 252) و از محدثانی چون سعدان بن نصر، حفص بن عمرو ربالی، احمد بن منصور رمادی، احمد بن حازم بن ابی غرزه، حنبل بن اسحاق و محمد بن عبدالله بن نوفل حدیث شنید و دانشمندانی چون دارقطنی، ابن شاهین، محمد بن مظفر بغدادی، یوسف بن عمر قواس و ابوالحسن ابن جندی از وی حدیث نقل كردند (خطیب، 7 / 268؛ ذهبی، همان، 15 / 251؛ سبكی، 3 / 230). عبّادی وی را جزو طبقۀ سوم فقهای شافعی به شمار آورده است (ص 61، 66؛ قس: ابن قاضی شهبه، 1 / 109-110).اصطخری از چنان شهرتی در فقه برخوردار بود كه از او با عنوانهایی چون «فقیه مقدم» (ابن ندیم، 267)، «علامه» و «شیخ شافعیه» در عراق نام بردهاند (ذهبی، العبر، 2 / 29؛ یافعی، 2 / 290؛ نیز نك : خطیب، 7 / 269).ابن سریج (ه م) از رقیبان وی بوده، و مناظرهای تند نیز میان آن دو صورت گرفته بوده است (نك : همانجا).اصطخری مدتی قاضی قم بود. مردم آن دیار كه شیعی مذهب بودند، به سبب نحوۀ قضای وی در تقسیم ارث به مخالفت برخاستند و اصطخری از بیم جان خویش به همدان گریخت (نك : سبكی، 3 / 233). در دوران المقتدر، خلیفۀ عباسی (295-320 ق) به قضای سجستان گماشته شد (اسنوی، 1 / 46) و در همین دوره (ابویعلى، 295؛ ماوردی، 283) مدتی ریاست حسبۀ بغداد را نیز عهدهدار بود و مراكز لهو و لعب بازار شهر را به آتش كشید (نیز نك : خطیب، همانجا).وی در عصر القاهرعباسی (320-322 ق) نیز از جایگاه بلندی نزد خلیفه برخوردار بود.القاهر از او دربارۀ حكم صابئان استفتا نمود و او به سبب آنكه آنان را ستارهپرست و مخالف یهود و نصارا میانگاشت، به قتلشان فتوا داد (همانجا).اصطخری در مسائل فقهی گاه فراتر از چارچوب اصول و قواعد فقه شافعی اجتهاد میكرده است (برای مثال، نك : سبكی، 3 / 231، 233؛ خطیب، همانجا) و در برخی موارد آراء غریبی داشته، و شاید از همین رو به داشتن لغزشهای بسیار در قواعد فقهی متهم شده است (سبكی، 3 / 232). سبكی برخی از نظریات خاص وی را آورده است (نك : 3 / 234-253). وی در جمادیالآخر 328 درگذشت و در باب حرب بغداد به خاك سپرده شد (سمعانی، 1 / 287).از تألیفات اصطخری چیزی در دست نیست، اما نام برخی از آن آثار اینهاست: 1. ادب القضاء، در یك جلد بزرگ (ابن قاضی شهبه، 1 / 110) كه در نوع خود بینظیر، و حاكی از گستردگی دانش وی بوده است (خطیب، همانجا؛ ابن كثیر، 11 / 193). ابن خلكان در میان آثار وی، كتاب الاقضیه را نام برده (2 / 74) كه به گمان بسیار همان ادب القضاء است. 2. الشروط والوثائق و المحاضر والسجلات. 3. كتاب الفرائض الكبیر (ابن ندیم، همانجا).
ابن خلكان، وفیات؛ ابن قاضی شهبه، ابوبكر، طبقات الشافعیة، به كوشش عبدالعلیم خان، بیروت، 1407 ق / 1987 م؛ ابن كثیر، البدایة؛ ابن ندیم، الفهرست؛ ابویعلى، محمد، الاحكام السلطانیة، به كوشش محمد حامد فقی، بیروت، 1403 ق / 1983 م؛ اسنوی، عبدالرحیم، طبقات الشافعیة، به كوشش عبدالله جبوری، بغداد، 1390 ق / 1970 م؛ خطیب بغدادی، احمد، تاریخ بغداد، قاهره، 1349 ق؛ ذهبی، محمد، سیر اعلام النبلاء، به كوشش شعیب ارنؤوط و دیگران، بیروت، 1404 ق / 1984 م؛ همو، العبر، به كوشش محمد سعید بن بسیونی زغلول، بیروت، 1405 ق / 1985 م؛ سبكی، عبدالوهاب، طبقات الشافعیة الكبرى، به كوشش محمود محمد طناحی و عبدالفتاح محمد حلو، قاهره، مطبعۀ عیسی البابی الحلبی؛ سمعانی، عبدالكریم، الانساب، به كوشش عبدالرحمان معلمی یمانی، حیدرآباد دكن، 1382 ق / 1962 م؛ عبادی، محمد، طبقات الفقهاء الشافعیة، لیدن، 1964 م؛ ماوردی، علی، الاحكام السلطانیة، به كوشش محمد فهمی سرجانی، قاهره، المكتبة التوفیقیه؛ یافعی، عبدالله، مرآة الجنان، بیروت، 1390 ق / 1970 م.
علیاكبر ضیائی
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید