صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / فقه، علوم قرآنی و حدیث / اردبیلی /

فهرست مطالب

اردبیلی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اَرْدَبیلی‌، عزالدین‌ یوسف‌ بن‌ ابراهیم‌ (د پس‌ از 775ق‌/ 1373م‌)، فقیه‌ شافعی‌. تنها آگاهی‌ ما دربارۀ وی‌ محدود به‌ چند جمله‌ای‌ است كه‌ عثمانی‌، قاضی‌ صَفَد، بیان‌ كرده‌، و در 775ق‌ (یا 779ق‌) از حیات‌ او در اردبیل با سنی‌ حدود 70 سال‌ گزارش‌ نموده‌، و با ذكر چند عبارت كوتاه‌ چون‌ «شیخ‌ مشرق‌» از او تمجید كرده‌ است‌؛ از اینجا می‌توان استنباط كرد كه‌ اردبیلی‌ در دهۀ نخست‌ سدۀ 8ق‌ می‌زیسته‌، و احتمالاً در اردبیل‌ ساكن‌ بوده‌ است‌. ازجمله‌ نوادگان‌ او جلال‌الدین‌ عبیدالله‌ بن‌ عوض‌ اردبیلی‌ را نام‌ برده‌اند (نك‍ : ابن‌ قاضی‌ شهبه‌، 3/ 138؛ ابن‌ حجر، 6/ 258- 259). 
اثری‌ كه‌ سبب‌ ماندگاری‌ نام‌ اردبیلی‌ شده‌، الانوار لاعمال‌ الابرار است‌. این‌ اثر در حقیقت‌ مجموعه‌ای‌ از مسائل‌ و فتاوی‌ بر پایۀ فقه‌ شافعی‌ است‌ كه‌ در 2 مجلد و بر اساس‌ 7 اثر معروف‌ مذهب‌ شافعی‌، یعنی‌ الشرح‌ الكبیر، الشرح‌ الصغیر، الروضة، شرح‌ اللباب‌، المحرر، الحاوی‌ و التعلیقة تدوین‌ شده‌ است‌. اردبیلی‌ در نحوۀ برخورد با مسائل‌ بر مندرجات‌ این‌ آثار تكیه‌ دارد و چنانكه‌ در مسأله‌ای‌ اختلاف وجود داشت‌، به‌ نظر اكثریت‌ گرایش‌ یافته‌ است‌. او برای تمایز نظریات‌ مؤلفان‌، برای‌ هر كتاب‌ از یك‌ علامت‌ اختصاری‌ استفاده‌ كرده‌ است‌ (نك‍ : 1/ 6، 7). درعین‌حال‌ اردبیلی‌ در این‌ اثر به‌ تكمیل مراجع‌ خود نیز پرداخته‌، و صریحاً بیان‌ كرده‌ است كه‌ یكی از هدفهای‌ وی‌ در تألیف‌ این‌ كتاب‌، بیان‌ مسائلی‌ است كه‌ به‌ نظر وی‌ سخت‌ نیازمند بررسی‌ بوده‌، و در این آثار از قلم‌ افتاده‌، یا مبهم‌ مانده‌ است‌. وی‌ در گردآوری‌ این‌ دسته‌ مسائل نیز بر مهم‌ترین‌ كتابهای‌ فقها و علمای‌ شافعی‌، از جمله‌: تهذیب‌، تعلیقه‌ و فتاوی‌ نووی‌، نهایة المطلب‌ جوینی‌، الوسیط و البسیط ابوحامد غزالی‌، الحاوی‌ ماوردی‌، فتاوی‌ قفال‌، المهذب‌ ابواسحاق‌ شیرازی‌ و التذكرۀ بیضاوی‌ تكیه دارد (نك‍ : 1/ 7). 
الانوار ازآنجاكه‌ مجموعه‌ای‌ از نظریات‌ و آراء علمای‌ شافعی‌ را در بر دارد، به‌ زودی‌ در سرزمینهای‌ اسلامی‌ رواج‌ یافت‌ و به‌ عنوان‌ كتابی مرجع‌ مورد استفادۀ فقها قرار گرفت‌ و ازجمله‌ متون‌ متداول مورد مطالعۀ دانش‌پژوهان‌ شمرده‌ شد، چندانكه‌ نسخه‌های‌ خطی‌ فراوانی‌ از آن بر جای‌ مانده‌ است‌ (نك‍ : «الكمثری‌»، 1/ 5؛ GAL, S, II/ 271). همین امر و نیز سنگینی‌ متن‌ سبب‌ شد كه‌ در طی قرون‌، حواشی‌ مختلفی‌ بر آن‌ نوشته‌ شود و حتى‌ در شرح‌ آن‌ از شروح دیگر منابع‌ فقه‌ شافعی‌ همچون‌ اسنی‌ المطالب‌ زكریای‌ انصاری و تحفة المحتاج‌ ابن‌ حجر هیتمی‌ نیز استفاده شود (نك‍ : «الكمثرى‌»، همانجا؛ حاج‌ابراهیم‌، 1/ 5). برخی از این شرحها اینهاست: «الكمثرى‌» كه‌ در سدۀ 12ق‌ تألیف شده‌ است‌ («الكمثرى‌»، همانجا)،حاشیۀ حاج‌ ابراهیم‌، تعلیقۀ جلال‌الدین‌ دوانی‌، تعلیقۀ اشمونی‌، شرح‌ الانوار بوشی‌ و انوار الانوار سراج‌ یمنی‌ (نك‍: حاجی‌خلیفه‌، 1/ 195-196). الانوار نخستین‌بار در قاهره‌ (1328ق‌) و مجدداً در همانجا (1389ق‌/ 1969م‌) به‌ همراه‌ 2 حاشیۀ آن‌، یعنی‌ «الكمثرى‌» و «حاشیۀ» حاج‌ ابراهیم‌، در 2 مجلد به‌ چاپ‌ رسیده‌ است‌. 
همچنین‌ شرحی‌ بر مصابیح‌ بغوی‌ مشتمل‌ بر 3 مجلد را به‌ وی‌ نسبت‌ داده‌اند (نك‍ : ابن‌ قاضی‌ شهبه‌، همانجا). 

مآخذ

ابن‌ حجر عسقلانی‌، احمد، الدرر الكامنة، حیدرآباد دكن‌، 1396ق‌/ 1976م‌؛ ابن‌ قاضی‌ شهبه‌، ابوبكر، طبقات‌ الشافعیة، به‌ كوشش‌ حافظ عبدالعلیم‌ خان‌، بیروت‌، 1407ق‌/ 1987م‌؛ اردبیلی‌، یوسف‌، الانوار لاعمال‌ الابرار، قاهره‌، 1389ق‌/ 1969م‌؛ حاج‌ ابراهیم‌، «حاشیه‌»، همراه‌ الانوار (نك‍ : هم‍ ، اردبیلی‌)؛ حاجی‌خلیفه‌، كشف‌؛ «الكمثرى‌»، همراه‌ الانوار (نك‍ : هم، اردبیلی‌)؛ نیز: 

GAL, S. 
مریم‌ صادقی‌

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: