صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / جغرافیا / بردوان /

فهرست مطالب

بردوان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 20 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

بَرْدْوان، یا بردهامان، شهر و ناحیه‌ای در ایالت بنگال غربی در کشورهندوستان، نام بردوان برگرفته از نام واردهامان، روحانی هندوست. امروزه این شهر را بردامان نیز می‌نامند (نک‍: بریتانیکا، II/376).
شهر بردوان در°23 و ´14 عرض شمالی و °87 و ´51 طول شرقی در کرانۀ رودخانۀ بانکا، و در 95 کیلومتری کلکته واقع است، ادارات دولتی و مراکز تجاری ناحیه در این شهر قرار دارد. جمعیت ناحیۀ بردوان بنابر آمار 1990م/1369ش برابر 000‘740‘5 نفر بوده است (همانجا، «اطلس...»، NITPUY;143,156).
آثار برجای مانده در بردوان حاکی از پیشینۀ کهن تاریخی آن است: نام بردوان در منابع تاریخی پس از اکبرشاه بابری (سل‍ 963-1014ق/1556-1605م) یاد شده است. در 982ق/1574م بردوان به تصرف نیروهای اکبرشاه درآمد و یکی از محال سرکار شریف در صوبۀ بنگال شد؛ در دورۀ جهانگیر بابری (سل‍ 1014-1037ق/1605-1628م) در تیول شیرخان اخفان بود. شاهزاده خرم (شاهجهان بعدی، سل‍ 1037-1068ق/1628-1658م) پس از شورش بر پدر، بردوان را تصرف کرد. بردوان در سدۀ 12ق/18م به تصرف مراتهه درآمد و در 1173ق/1760م به شرکت هند شرقی انگلیس واگذار گردید (ابوالفضل، اکبرنامه، 3/119-120، آیین اکبری، 1/406، کامگار، 100؛ سلیم، 340-341؛ خان، 27-28؛ «فرهنگ...»، IX/93؛ ایچیسن، II/230؛ اشر، I(4)/237,286).
بردوان خاستگاه و محل زندگی شماری از صوفیان، فقیهان و ادبیان مسلمان و فارسی گوی در بنگال است که از برجسته‌ترین آنان می‌توان اینان را نام برد؛ عبدالله گجراتی، بایزید صوفی، بهرام سقای بردوانی (قدوسی، 97-98، 107-108)، حفیظ الدین احمد بردوانی (حبیب الرحمان 65-66)، منشی محمدی خادم بردوانی (همو، 38، 167)، سید صدرالدین احمد حنفی قادری بردوانی (همو، 171-172)، فضل الکریم بردوانی (همو، 16)، مولوی محمد (همو، 119)، ولایت حسین بردوانی (همو، 113) و شمس العلما محمد اسحاق بردوانی (همو، 129-130).
آثار و بناهای برجامانده در ناحیۀ بردوان نشان از نفوذ فرهنگ اسلامی در این بخش از سرزمین بنگال و آمیزش آن با فرهنگ بومی آن سرزمین دارد که پیش از دست یافتن بابریان براین سرزمین آغاز گردیده بود. مسجد مجلس صاحب در 898ق/1493م به دستور سلطان شمس الدین مظفرالدین شاه(حک‍ 896-899ق) در این ناحیه ساخته شد و در دوره حکومت سلطان حسین (899-925ق/1494-1519م) دو مسجد پادشاهی و حسین شاهی بنا گردید. مقبرهٔ برخی از صوفیان و دولتمردان در بردوان قرار دارد که شماری از آنها دارای معماری زیبا و با شکوه دورهٔ اسلامی بنگالند؛ از آن جمله‌اند :مقابر عبداله گجرانی و بهرام سقای بردوانی که در 971ق/1564م بنا شدهاند، مقبرهٔ خواجه انور شهید که از دولتمردان دورهٔ عظیم الشان (د 1124ق/1712م) بود و مقبره اش مجموعه ای زیبا و با شکوه از هنر معماری دورهٔ با بریان در بنگال است. این مجموعه مشتمل بر مدرسه، استخر و مسجد است و احتمالاً در دورهٔ فرخ سیر (حک‍ 1124-1131ق/ 1712-1719م) تکمیل شد.
 در شهر بردوان قصر زیبایی به نام راج باری وجود دارد که جایگاه حکمرانان بردوان بوده است («فرهنگ»، 102 /IX؛ بریتانیکا، همانجا؛ اشر، I(4)/92-93,286-287؛ نیز NITPU).

مآخذ

ابوالفضل علامی، آیین اکبری، به کوشش بلوخمان، کلکته، 1872م؛ همو، اکبرنامه، به کوشش عبدالرحیم، کلکته، 1886م؛ حبیب الرحمان، ثلاثۀ غساله، ترجمۀ عارف نوشاهی، اسلام آباد، 1410ق/1368ش؛ سلیم، غلامحسین، ریاض السلاطین، به کوشش عبدالحق عابد، کلکته، 1890م؛ قدوسی، اعجازالحق، تذکرهٔ صوفیائی بنگال، لاهور، 1963م؛ کامگار حسینی، مآثر جهانگیری، به کوشش عذرا علوی، علیگره، 1978م؛ نیز:

Aitchison, C.U.,A Collection of Treaties,Engagements and Sanads Relating to India…, Dehli, 1983; Asher, C.B, The New Cambridge History of India, Cambridge, 1992; An Atlas of India, Dehli, 1990; Britannica, micropaedia, 1978; The Imperial Gazetteer of India, NewDehli, 1908; Khan, Y‘A., The Tárίkh-i-Bangála-i Mahábat jangί, tr. Abdus Subhan, Calcutta, 1982; NITPU,. www.wb.nic.in/nitpubody asp
مجید سمیعی

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: