صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / هنر و معماری / بدیع الزمان تبریزی /

فهرست مطالب

بدیع الزمان تبریزی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 20 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

بَدیعُ‌الزَّمانِ تبَریزی (زنده در 1038ق/ 1629م)، خوش‌نویس قلم نستعلیق و فرزند علیرضا عباسی.خاستگاه او تبریز است و از آنجا که مآخذ موجود ذکری از استاد او نکرده‌اند، می‌توان او را تربیت یافتۀ مکتب پدرش که از بزرگ‌ترین خوش‌نویسان دورۀ صفوی بود، به‌شمار آورد (ﻧﻜ : بیانی، احوال...، 1/ 97-99، 2/ 456-461).

دربارۀ زندگی وی اطلاعات بسیار اندک است؛ تنها میرزای سنگلاخ به شیوۀ خود ساختۀ همیشگیش شرحی دربارۀ زندگی و آثار او در تذکرة الخطاطین آورده، و به او لقب «نیک‌‌نگار» داده است (ص 263). دیگران نیز به تکرار نقلیات او پرداخته، و خود نیز چیزهایی بر آن افزوده‌اند (بیانی، همان، 1/ 97-98؛ سپهر، 97؛ حبیب، 191؛ سلجوقی، 56؛ شاغل عثمانی، 92). آنچه میرزای سنگلاخ دربارۀ شهرت بدیع‌الزمان در شاعری، بلندی مقامش نزد شاه عباس و کامل بودنش در «حسن خطوط و علوم حکمیه» نوشته است (ص 263-267)، جز در کتاب خود او، در جای دیگر نمی‌توان یافت. وی بدون ذکر تاریخ مرگ بدیع‌الزمان می‌نویسد: در عنفوان جوانی درگذشت. سپهرسال مرگ او را 1035ق دانسته (همانجا) که خطاست (‌ﻧﻜ : دنبالۀ مقاله). پیکر او را به گفتۀ میرزای سنگلاخ در گورستان تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده‌اند (ص 267).

آثار

با آنکه میرزای سنکلاخ آثار بسیاری از قطعه‌ها و مرقعهای متعدد به قلم نستعلیق و نسخ بر روی کاغذهای مختلف با رنگهای گوناگون به او نسبت داده (ص 267-269)، اما ثری از آنها تا کنون به دست نیامده است. آنچه امروز از او در دست است، بدین شرح است:
1. قطعه‌ای شامل یک رباعی به قلم نستعلیق سه دانگ و نیم دودانگ خوش با رقم «کتیبه بدیع‌الزمان غفر ذنوبه و ستر عیوبه بدرالسلطنه اصفهان مرقوم قلم شکته رقم گردید» که به نوشتۀ بیانی شاید سرودۀ خود اوست (احوال، 1/ 99). این قطعه نشان می‌دهد که وی تا سال تاج‌گذاری شاه صفی (1038ق/ 1629م) زنده بوده است (‌ﻧﻜ : همو، مجموعه، 157).
2. قطعه‌ای به قلم نستعلیق سه‌دانگ و دودانگ و نیم‌دودانگ خوش، با رقم «در شهر تبریز نوشته شده، نقله العبد بدیع‌الزمان غفرالله ذنوبه و ستر الله عیویه» که در کتابخانۀ سلطنتی (پیشین) موجود بوده است (همو، احوال، 1/ 98-99).
3. بیانی از قطعه خطی حاوی 5 بیت شعر از سروده‌های او، با تخلص «بدیعا»، در مدح پادشاهی ناشناخته به نام عبدالله در همان کتابخانه یاد می‌کند. این قطعه خط به قلم نستعلیق کتابت شده، و دارای رقم «لکاتبه تاریخ جلوس و تهنیت سال نو، خمس و ثلثین و الف فقیر بدیع‌الزمان غفر ذنوبه 1035» است (همان، 1/ 98). از آنجا که پادشاه مدح شده در این بیتها شناخته شده نیست و در هیچ یک از مآخذ نیز تخلص بدیع‌الزمان را بدیعا یاد نکرده‌اند، در انتساب این اثر به او جای درنگ است.

مآخذ

بیانی، مهدی، احوال و آثار خوش‌نویسان، تهران، 1345ش؛ همو، مجموعه، تهران، 1363ش؛ حبیب اصفهانی، خط و خطاطان، استانبول، 1305ق؛ سپهر، هدایت‌الله، تذکرۀ خوش‌نویسان، تهران، یساولی؛ سلجوقی، فکری، ذکر برخی از خوش‌نویسان و هنرمندان، کابل، 1349ش؛ شاغل عثمانی، احترام‌الدین احمد، صحیفۀ خوش‌نویسان، علیگره، 1963م؛ میرزای سنگلاخ، تذکرة‌الخطاطین، تبریز، 1291ق.

مهبانو علیزاده

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: