صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / کلام و فرق / حامیم بن من الله /

فهرست مطالب

حامیم بن من الله


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 23 مهر 1398 تاریخچه مقاله

حامیمِ بْنِ مَنَّ الْلّٰه (مق‍ 315ق / 927م)، ابومحمد، ملقب به مفتری، از مدعیان نبوت در مغرب در سدۀ 4ق / 10م. وی از بربرهای غماره بود، و با خانواده‌اش در نزدیکی شهر تطوان، کنار کوهی که بعدها به‌نام او (حامیم) مشهور شد، ساکن بودند (ابوعبید، 2 / 776؛ بل، 172، 180، 182؛ ثعالبی، 153). او در 313ق / 925م ادعای نبوت کرد و با ایجاد تغییراتی در شریعت اسلام عقاید و احکام جدیدی بنا نهاد، که گروه بسیاری به او ایمان آوردند (ابوعبید، 2 / 772-776؛ ابن ابی زرع، 98؛ ابن‌خلدون، 6 / 214؛ EI2, III / 134). 
دعوی وی میان بربرها تازگی نداشت و صالح بن طریف نیز در میان بَرغَواطه دعوی نبوت کرده بود (بل، 186؛ ERE, II / 518). هر چند به‌نظر می‌رسد که حامیم عقاید و احکام خود را جدای از اسلام نمی‌دانست و آن را مکمل اسلام برمی‌شمرد (همانجا؛ بل، 183-184)، اعتقادات مبتنی بر سحر و جادو که درآن قبایل رواج داشت، برآن عقاید و احکام تأثیر بسیار نهاده بود. 
پدر او، ابوخلف، و عمه و خواهرش به ساحری شهرت داشتند. وی کتابی را به‌عنوان قرآن برای پیروانش تدوین کرد که به زبان بربر بود (ابوعبید، 2 / 776؛ ابن ابی‌زرع، 99؛ ابن‌خلدون، همانجا). این کتاب موجود نیست، اما بخشی از آن در منابع نقل شده است که در آن بر ایمان به حامیم، پدر و عمه‌اش تأکید شده است (همانجاها). 

حامیم احکام جدیدی را نیز برای پیروان خود وضع کرد: نماز به دو بار در روز، هنگام طلوع و غروب خورشید، تقلیل یافت، که هر نماز 3 رکعت بود و در آن بر کف دستان سجده می‌کردند. روزه از 27 ماه رمضان به مدت 4 روز شروع می‌شد، یعنی روز عید فطر را هم روزه بودند و روز بعدازآن را عید می‌گرفتند. او همچنین روزۀ کامل روز پنجشنبه و چهارشنبه تا ظهر را واجب کرد و کفارۀ افطار این دو روز را پرداخت 5 گاو به حامیم قرار داد. زکات پرداخت   از هر چیز بود. طهارت، وضو و حج ساقط شد. گوشت خوک ماده حلال شد، چه، به اعتقاد حامیم در قرآنِ محمد (ص) خوک نر حرام شده بود. هرگونه ماهی درصورتی‌که ذبح شود، حلال، و تخم پرندگان حرام شد (ابوعبید، همانجا؛ ثعالبی، 154؛ بل، 185؛ ابن ابی زرع، 99). 
حامیم در 315ق در جنگهای مصموده کشته شد (ابوعبید، 1 / 777؛ ابن‌خلدون، همانجا؛ ابن‌عذاری، 1 / 198). به‌گزارش ابن ابی زرع (همانجا) عبدالرحمان ناصر، حاکم اندلس، لشکری را برای سرکوب حامیم فرستاد که او را گرفتند و به قتل رساندند. گویا عقاید حامیم پس از مرگ او برچیده نشد و تا مدتی پیرو داشت (بل، 187؛ EI2، همانجا). حامیم 3 پسر داشت: محمد، عبدالله و عیسى، که ازآن‌میان عیسى در میان قوم، مقامی ارجمند یافت و به ابن‌مفتری مشهور بود (ابوعبید، همانجا). 

مآخذ

ابن ابی زرع، علی، الانیس المطرب، رباط، 1972م؛ ابن‌خلدون، العبر، بیروت، 1391ق / 1971م؛ ابن عذاری، احمد، البیان المغرب، به کوشش دوزی، لیدن، 1848م؛ ابوعبید بکری، عبدالله، المسالک و الممالک، به کوشش وان لون و ا. فره، تونس، 1992م؛ بل، آلفرد، الفرق الاسلامیة فی شمال الافریقی، ترجمۀ عبدالرحمان بدوی، بیروت، 1969م؛ ثعالبی، عبدالعزیز، تاریخ شمال افریقیا، به کوشش احمد بن میلاد و محمد ادریس، بیروت، 1407ق / 1987م؛ نیز: EI2; ERE.

نوشین صاحب

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: