صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / علوم / ابوسعید جرجانی /

فهرست مطالب

ابوسعید جرجانی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 21 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اَبوسَعیدِ جُرْجانی، محمد بن علی ضریر، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس ایرانی. از سرگذشت او اطلاعی در دست نیست. احتمالاً در حدود سدۀ 3 ق / 9 م زندگی می‌كرده است (GAS, V / 263). زوتر (ص 27) به پیروی از فلوگل بدون اشاره به مأخذی و دیگران نیز از جمله سارتن (1 / 654) احتمالاً به تقلید از زوتر او را شاگرد ابن اعرابی (د 231 ق / 845 م) دانسته‌اند، ولی بروكلمان این نظر را نادرست خوانده است (GAS, I / 247).

آثـار

از جرجانی، دو اثر باقی مانده است: 1. مسائل هندسیة. نسخه‌ای از این اثر كه در 1153 ق / 1740 م كتابت شده، در قاهره موجود است (خدیویه، 5 / 203). جرجانی برای اثبات یك قضیۀ مشهور هندسی كه بر پایۀ آن اگر از وسط كمانی از دایره، عمودی بر خط شكستۀ ABC، محاط در آن كمان فرود آید، آن خط شكسته را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌كند، دو برهان آورده است. ابوریحان بیرونی این دو برهان را ضمن 22 برهان از ریاضی‌دانان یونانی، ایرانی و عرب نقل كرده كه احتمالاً از كتاب مسائل هندسیة گرفته شده ات (قربانی، 70)؛ 2.رساله‌ای در ترسیم نصف النهارات به نام استخراج خط نصف النهار من كتاب آنالیما و البرهان علیه (سارتن، GAL، همانجاها). نسخه‌ای از این اثر نیز با تاریخ كتابت 1153 ق / 1740 م، در قاهره موجود است (خدیویه، 5 / 204؛GAL، همانجا). كارل شوی این رساله را از روی همین نسخه به زبان آلمانی ترجمه كرده است (نك‍ : شوی، 265-271).

مآخذ

خدیویه، فهرست؛ سارتن، جورج، مقدمه بر تاریخ علم، ترجمۀ غلامحسین صدری افشار، تهران، 1353 ش؛ قربانی، ابوالقاسم، تحریر استخراج الاوتار ابوریحان بیرونی، تهران، 1355 ش؛ نیز:

GAL; GAS; Schoy, Cral, Beiträge zur arabich-isalmischen Mathematik und Astronomie, Frankfurt, 1988; Suter, Heinrich, Die Mathematiker und Astronomen der Araber und ihre Werke, Leipzig, 1900.

ابوالحسن دیانت

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: