صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / علوم / ابوبکر رقی /

فهرست مطالب

ابوبکر رقی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 21 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اَبوبَکْرِ رَقّی، محمد بن خلیل، پزشک معروف سدۀ 4 ق / 10 م. از زندگی و تولد او، جز آنکه در رقّه (ظاهراً شهری واقع در سوریۀ کنونی) زاده شد، اطلاعی در دست نیست. وی را پزشکی دانشمند و آگاه به اصول و فروع طب و انواع معالجات شمرده‌اند (ابن ابی اصیبعه، 1 / 334). عبیداللـه بن جبرئیل (ابن بختیشوع) از می‌خواری او به هنگام تألیف و تفسیر کتب طبی سخن گفته و آورده است: من کسی را دیده‌ام که به هنگام سرودن شعر، شراب فراهم می‌آورد و آن را می‌نوشید و آنگاه به سرودن می‌پرداخت (همانجا؛ نک‍ : لکلرک، I / 377). برخی قول عبیدالله را حمل بر بخل و حسد وی کرده‌اند ( نامۀ دانشوران، 1 / 323). 

آثـار

او اولین کسی است که مسائل حنین بن اسحق را در کتابی به نام شرح مسائل حنین بن اسحق شرح و تفسیر کرده و در 330 ق / 942 م آن را به پایان برده است (ابن ابی اصیبعه، همانجا؛ بغدادی، 2 / 36). فهرست‌نگاران معاصر به این اثر اشاره نکرده‌اند. همچنین رسالۀ دیگری در منافع تریاق فاروق به او نسبت داده‌اند ( نامۀ دانشوران، همانجا). 

مآخذ

ابن ابی اصیبعه، احمد بن قاسم، عیون الانباء، به کوشش آوگوست مولر، قاهره، 1882 م؛ بغدادی، هدیه؛ نامۀ دانشوران ناصری، قم، 1326 ق؛ نیز: 

Leclerc, Lucien, Histoire de la médicine arabe, Paris, 1876. 

ابوالحسن دیانت

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: