ابن وردان
مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
چهارشنبه 21 خرداد 1399
https://cgie.org.ir/fa/article/226076/ابن-وردان
یکشنبه 21 اردیبهشت 1404
چاپ شده
5
اِبْنِ وَرْدان، ابوالحارث عیسی حَذّاءِ مدنی (د ح 160 ق / 777 م)، یکی از دو راوی اصلی قرائت ابوجعفر یزید بن قعقاع از قرّاءِ دهگانه. زندگی وی در پردهای از ابهام قرار دارد و جز اطلاعاتی چون تاریخ تقریبی وفات که ذهبی و ابنجزری تخمین زدهاند و نام چند تن از استادان و شاگردان او که از اسانید قرائات استخراج شده، چیزی دربارۀ او دانسته نیست (نک : ذهبی، 1 / 92؛ ابن جزری، تحبیر، 17، غایة، 1 / 616). وی قرائت را نزد ابوجعفر یزید بن قعقاع (د 130 ق / 748 م) و شیبة بن نصاح (د 130 ق) دیگر قاری متقدم مدینه فرا گرفت. گویا بعدها با اینکه سن وی اقتضا نمیکرد، قرآن را بر نافع (د 169 ق / 785 م) نیز عرض کرده است (نک : ذهبی، همانجا؛ ابنجزری، غایة، همانجا). در میان روایتکنندگان از وی نیز قالون مدنی، اسماعیل بن جعفر مدنی و محمد بن عمر واقدی را میشناسیم (همانجاها). روایت قالون را در قدیمترین آثار تألیف شده در قرائات دهگانه چون المبسوط ابنمهران (صص 8- 9) و آثار سدۀ 5 ق / 11 م نظیر الروضۀ ابوعلی مالکی، التذکار ابنشیطا، الکامل هذلی، الایضاح اندرابی و المستنیر ابنسوار و نوشتههای دورههای بعد میتوان ملاحظه کرد (نک : اندرابی، 41-43؛ ابنجزری، النشر، 1 / 174-176)، اما روایت اسماعیل گرچه مدتها پیش از تألیف آثار مذکور در کتاب ابوعبید قاسم بن سلام (د 224 ق) مورد توجه قرار گرفته بود (نک : اندرابی، 43-44)، ولی در سدههای بعد تحتالشعاع روایت قالون قرار گرفته و جز در معدودی اسانید دیده نمیشود (برای نمونههایی از روایت اسماعیل و نیز واقدی، نک : همو، 44- 45؛ ابنجزری، غایة، 2 / 219، به نقل از الکامل هذلی). به هر روی در قیاس بین ابنوردان و ابنجمّاز راوی دیگر ابوجعفر، باید دانست، به رغم آنکه ابنجماز در عالم قرائت و حتی حدیث معروفتر است، روایت ابنوردان به گونۀ قابل ملاحظهای بیش از روایت او مورد توجه قرار گرفته است، چنانکه به عنوان نمونه ابنجزری در النشر (1 / 174- 178) در برابر 40 طریق که برای ابنوردان به دست میدهد، تنها 12 طریق برای ابنجماز گرد آورده است (برای بررسی وجوه افتراق بین روایت ابنوردان و ابنجماز در قرائت ابوجعفر، نک : ﻫ د، ابنجماز).
ابن جزری، محمد بن محمد، تحبیر التیسیر، بیروت، دارالکتب العلمیة؛ همو، غایة النهایة، به کوشش گ. برگشترسر، قاهره، 1351 ق / 1932 م؛ همو، النشر فی القراءات العشر، به کوشش علی محمد ضبّاع، قاهره، چاپخانۀ مصطفی محمد؛ ابنمهران، احمد بن حسین، المبسوط، به کوشش سبیع حمزه حاکمی، دمشق، 1407 ق / 1986 م؛ اندرابی، احمد بن ابی عمر، قراءات القراءِ المعروفین، به کوشش احمد نصیف جنابی، بیروت، 1407 ق / 1986 م؛ ذهبی، محمد بن احمد، معرفة القراء الکبار، به کوشش محمد سیدجاد الحق، قاهره، 1387 ق / 1967 م.
بخش فقه، علوم قرآنی و حدیث
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید