صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / تاریخ / تاجیه /

فهرست مطالب

تاجیه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 22 مهر 1398 تاریخچه مقاله

تاجیّه، مدرسه‌ای مشهور در بغداد، منسوب به مؤسس آن تاج‌الملک ابوالغنائم (ﻫ م). تاج‌الملک‌ به سبب رقابت با خواجه نظام‌الملک طوسی (مق‍ 485ق / 1092م)، وزیر صاحب اقتدار ملکشاه سلجوقی (حک‍ 465-485ق)، و از جهت ارادتی که به شیخ ابواسحاق شیرازی (د 476ق / 1083م)، داشت، نخست دستور داد تا در گورستانی در باب ابرز (یا بِیَبْرَز، محله‌ای در بغداد) که جماعتی از پیشوایان شافعی، از جمله ابواسحاق، مدفون بودند، بر تربت ابواسحاق آرامگاهی ساختند و سپس در کنار آن، مدرسه‌ای به تقلید از مدرسۀ نظامیه ساخت و نام آن را «تاجیه» گذارد و بر شافعیان وقف کرد (ابن‌جوزی، 9 / 46؛ یاقوت، 1 / 774؛ سبکی،6 / 72؛ صفا،722). 
تاجیه در 482ق، با حضور تاج‌الملک که در این هنگام، مستوفی ملکشاه بود و فخرالاسلام ابوبکر قفال چاچی (ﻫ م)، شاگرد برجسته و معید درس ابواسحاق، برای القای نخستین درس، افتتاح گردید و نام‌گذاری شد؛ علاوه بر مدرسه، بعدها آن گورستان و محله نیز به تاجیه معروف شدند (ابن‌جوزی، همانجا؛ سبکی،6 / 70، 72). قفال چاچی به عنوان اولین مدرس این مدرسه نزدیک به یک ربع قرن بدین کار ادامه داد و سرانجام پس از مرگِ کیاهراسی (د 504ق / 1110م) مدرس نظامیۀ بغداد، به جانشینی او برگزیده شد و تدریس در تاجیه را ترک گفت (همو، 6 / 72). 
استاد‌دیگر مدرسۀتاجیه،‌ شرف ‌الدین‌ یوسف‌دمشقی‌(د 563ق / 1168م) بوده است و چنان‌که آورده‌اند: «در این مدرسه ساکن بود و با درسهای خود کهنگی آن را نو ساخت» (نک‍ : بنداری، 197). از همین تعبیر به خوبی برمی‌آید که استادان در مدرسۀ تاجیه اقامت داشته‌اند؛ همچنین می‌توان دریافت که مدرسۀ تاجیه در نیمۀ اول سدۀ 6ق دستخوش رکود علمی و آموزشی بوده است، اما از مجالس وعظ برخی از فقیهان در این مدرسه، گزارشهایی در منابع موجود است که کم و بیش حکایت از فعال بودن این مرکز آموزشی دارد. از جمله ابوالوفا عبیدالله بن هبةالله از مردم اصفهان، مشهور به شَفَرْوَد از واعظان حنفی مذهب (ابن‌نجار، 2 / 154)؛ احمد غزالی، برادر محمد‌غزالی (ابن‌جوزی، 17 / 237؛ همایی، 303)؛ ابومحمد چاچی (د 528ق / 1134م)، فرزند و شاگرد قفال چاچی که مجلس وعظی در تاجیه برپا می‌کرده‌اند (سبکی، 7 / 127). 
اگرچه در منابع از دانش آموختگان مدرسۀ تاجیه یاد نشده است، اما به نظر می‌رسد که علاوه بر ابومحمد چاچی، برخی از شاگردان و راویان قفال چاچی، همچون: ابومُعَمَّر بقاء بن عمر اَزَجی، ابوالحسن علی بن احمد یزدی، ابوبکر ابن نَقور، شهدة الکاتبه و ابوطاهر سلفی بایستی از تحصیل کردگان مدرسۀ تاجیه بوده باشند (سبکی،6 / 71، 7 / 127؛ ذهبی، 3 / 65). 
از گزارش ابن‌اثیر چنان برمی‌آید که تاجیه در زمان وی، یعنی اواسط نیمۀ نخست سدۀ 7ق / 13م فعال بوده است (نک‍‌‍‍ : 10 / 180). البته ــ چنان که اشاره شد ــ مدرسۀ تاجیه هم در امر آموزش دچار رکود گردیده، و هم گویا ساختمان آن، یا به علت فرسودگی و یا به احتمال قوی به دست غلامان نظامیه تخریب شده بود (نک‍‌‍‍ : ﻫ د، تاج‌الملک)، زیرا خواهر زادۀ تاج‌الملک، تاج‌الدین ابن دارَست‌ فارسی، در مدت کوتاه وزارتش در دستگاه سلطان مسعود سلجوقی در 541ق / 1146م، مدرسۀ تاجیه را نوسازی کرد و سپس شرف‌الدین دمشقی را به مدرسی در آن مدرسه گماشت (بنداری، همانجا). 
در برخی منابع (مثلاً نک‍‌‍‍ : ابن‌جوزی، همانجا) تصریح شده که مدرسۀ تاجیه را تاج‌الملک خود بر شافعی مذهبان وقف کرده است، اما از منابع مالی و موقوفات آن گزارشی در دست نیست. همچنین دربارۀ سبک معماری تاجیه و نیز در باب شیو‌ه‌های آموزشی آن اطلاعی نداریم، اما چون تأسیس آن را به تقلید از مدارس نظامیه دانسته‌اند (نک‍‌‍‍ : صفا، همانجا؛ بازورث، 74)، می‌توان به تقریب مدرسۀ تاجیه را شبیه به همان مدارس دانست. 

مآخذ

ابن‌اثیر، الکامل؛ ابن‌جوزی، عبدالرحمان، المنتظم، حیدرآباددکن، 1359ق؛ ابن‌نجار، محمد، ذیل تاریخ بغداد، حیدرآباد دکن، 1401ق / 1981م؛ بنداری، فتح، تاریخ‌دولة آل‌سلجوق، بیروت،1400ق / 1980م؛ ذهبی، محمد، العبر، به‌کوشش محمد سعید بن بسیونی‌زغلول، بیروت، 1405ق / 1985م؛‌ سبکی، عبدالوهاب، طبقات الشافعیة الکبریٰ، به کوشش عبدالفتاح محمد حلو و محمود محمدطناحی، قاهره، 1380ق / 1960م؛ صفا، ذبیح‌الله، «مدرسه»، ایرانشهر، تهران، 1342ش / 1963م، ج 1؛ همایی، جلال‌الدین، غزالی‌نامه، تهران، 1342ش؛ یاقوت، بلدان؛ نیز:

Bosworth, C. E., «The Political and Dynastic History of the Iranian World», The Cambridge History of Iran, vol. v, ed. J. A. Boyle, Cambridge, 1968. 
غلامرضا جمشید نژاد اوّل

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: