صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / ادیان و عرفان / جوعی /

فهرست مطالب

جوعی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 4 آبان 1398 تاریخچه مقاله

جوعی، ابوعبد الملک قاسم بن عثمان عبدی دمشقی (د 248ق / 862 م)، صوفی و محدث. از اوایل زندگی او اطلاعی در دست نیست، تنها می‎دانیم که به قبیلۀ بنی‎عبد‎قیس منسوب بود و از همین ‎رو، او را عبدی خوانده‎اند (نک‍ : سمعانی، 9 / 190). وی به سبب ریاضت بسیار در تحمل گرسنگی و تشنگی به جوعـی شهرت یـافت (نک‍ : همو، 3 / 414؛ ابن‎جوزی، صفة ... ، 4 / 236؛ ابن‎اثیر، 1 / 253؛ نووی، 92) و در منابعْ هم‌طراز با صوفیان نامداری چون سری سقطی، ذوالنون مصری، احمد بن حرب و محمد بن اسلم به شمار آمده است (ذهبی، سیر ... ، 12 / 79). تصوف جوعی از قرآن و حدیث، مایه می‎گرفت. وی اهل زهد و انقطاع بود و در سخنان او کمتر نشانی از ذوق، کشف و الهام دیده می‎شود.
از مهم‎ترین معاصران جوعی، می‎توان ابوسلیمان دارانی (ه‍ م) را نام برد (یاقوت، 2 / 431؛ قس: امین، 87-88). زاهدان دیگری چون مضاء بن عیسی، ولید بن مسلم، جعفر بن عون عَمری و ابومعاویه اسود نیز از جمله مشایخ او بودند (ذهبی، همان، 12 / 77؛ ابن‎عساکر، 58 / 281-282). جوعی با ام‎هارون خراسانی، زن زاهد دمشقی نیز آشنایی داشته است (ابن‎جوزی، همان، 4 / 303-304؛ ابن‎عساکر، 36 / 135) و احمد بن ابی‎الحواری (ه‍ م)، موسوم به ریحانة الشام هم از دوستان و هم‎صحبتان او بود، هر چند که جوعی را در فضیلت از ابن‎ ابی الحواری برتر دانسته‎اند (ذهبی، همان، 12 / 77-78). از جمله شاگردان جوعی نیز می‎توان به یوسف بن حسین رازی و محمد بن احمد بن‎ سید حمدویه‌ اشاره کرد (همان، 11 / 111-112، 248، تاریخ ... ، 73، 151).
با آنکه برخی جوعی را از نزدیکان سَرّی سقطی و حارث محاسبی دانسته‎اند (ابشیهی، 160)، اما از چگونگی ارتباط او با این افراد گزارشی در دست نیست. تنها می‎دانیم که برخی از زاهدان و محدثان از شهرهای دیگر برای تعلیم گرفتن از او به دمشق سفر می‎کردند (نک‍ : بغدادی، 332؛ ابن‎جوزی، همان، 4 / 236-237)، و اینکه جوعی به سفر حج رفته بود و در آنجا امکان دیدار با دیگر مشایخی که به زیارت خانۀ خدا آمده، و یـا در آنجا مجاور بودند، وجود داشته است (نک‍ : ابن‎عساکر، 37 / 208).
جوعی در مسجد جامع دمشق جلساتی داشت که در آنها به نقل حدیث و ترویج تعالیم صوفیانۀ خود می‎پرداخت (همو، 49 / 116، 120). وی را می‎توان از جمله کسانی دانست که در منطقۀ شام اساس زهد را بر پایۀ تحمل گرسنگی قرار داد. او همچون دیگر صوفیان و زاهدان برجستۀ عصر خود، معیار زهد را بر اساس تجربۀ شخصی و آموخته‎های خود در نظر می‎گرفت و زهد را با گرسنگی کشیدن یکی می‎دانست (ابونعیم، 9 / 323؛ غزالی، 4 / 228). تأکید وی بر زهد و ورع تا آنجا بود که به تسامحِ دوستان خود هم اعتراض می‎کرد (نک‍ : ذهبی، سیر، 12 / 78-79؛ ابن‎عساکر، 49 / 120-121).
باید اشاره کرد که تحمل گرسنگی و افراط در جوع از دیرباز در میان زاهدان شام امری رایج بود و به همین سبب صوفیه و زهاد شام را دست‌کم تا سدۀ 4ق / 10م، به‌طورکلی «جوعیه»‌ می‌نامیدند (کلابادی، 22؛ ابن‌تیمیه، 10 / 368 ؛ ابن‌عساکر، 53 / 119). همچنین از همین ‌رو است که در شام علاوه بر قاسم بن عثمان جوعی، زهاد دیگری همچون ابوعلی محمد بن سلیمان نیز با لقب جوعی خوانده می‌شدند (ابن‌عدی، 3 / 374).
از جوعی سخنانی دربارۀ اهمیت ایثار، رضا، ورع، سکوت، خوف و اطاعت از خدا نقل شده است (ابن‌عساکر، 49 / 118-119). در سخنان جوعی دربارۀ محبت، طاعت، خوف و گناه نیز می‎توان رد پایی از تأویلات صوفیانه دید. برای نمونه، او اصل محبت را معرفت به خدا می‎داند و بر کسب معرفت تأکید می‎ورزد. به نظر می‎رسد که جوعی با برخی از تعالیم اخلاقی یهود نیز آشنا بوده است (ابونعیم، همانجا؛ ابن‎جوزی، المنتظم، 11 / 302؛ ابشیهی، همانجا؛ ذهبی، همان، 12 / 79).
قاسم از اهل حدیث، و از جمله کسانی بود که قرآن را قدیم می‎دانستند. او کسانی را که به مخلوق بودن قرآن باور داشتند و یا اندیشه دربارۀ قرآن را جایز می‎دانستند، تکفیر می‎کرد (لالکایی، 2 / 294-296، 327). جوعی از جمله محدثان قابل اعتماد اهل سنت است (ذهبی، همان، 12 / 77؛ ابن‎عماد، 3 / 223) و بر خلاف همنام بصری خود، مورد تأیید منابع حدیثی بوده است (دربارۀ قاسم بن عثمان بصری، نک‍ : عقیلی، 3 / 480؛ ذهبی، المغنی، 2 / 520). او تنها کسی است که از طریق مالک بن انس حدیث «ما بین قبری و منبری روضة من ریاض الجنة» را به پیامبر (ص) نسبت می‎دهد (همو، سیر، 12 / 77-78). جوعی از محدثانی چون سفیان بن عیینه و عبدالله بن نافع حمصی (د 221ق / 836 م) و دیگران حدیث روایت کرده است (ابن جوزی، صفة، 4 / 237؛ ذهبی، همان، 12 / 77).
ابن‎عساکر در معرفی زاهدان اهل دمشق از دو شخصیت به نام جوعی یاد می‎کند: قاسم جوعی صغیر که همان قاسم بن عثمان جوعی است، و قاسم جوعی کبیر (49 / 222؛ نیز نک‍ : ابن‎ملقن، 396-397). وی همچنین می‎افزاید که احمد بن ابی الحواری از قاسم جوعی کبیر روایت می‎کند و قاسم جوعی صغیر از دوستان ابوسلیمان دارانی است. اما چنین تفکیکی در منابع دیگر دیده نمی‎شود (نک‍ : ابونعیم، 9 / 322-324).

مآخذ

ابشیهی، محمد، المستطرف، به کوشش عبدالله انیس طباع، بیروت، دارالقلم؛ ابن‎اثیر، علی، اللباب، قاهره، 1357ق؛ ابن‌تیمیه، احمد، مجموع فتاوى، به کوشش عبدالرحمان بن محمد نجدی، ریاض، 1412ق؛ ابن‎جوزی، عبدالرحمان، صفة الصفوة، به کوشش محمود فاخوری و محمد رواس قلعه جی، بیروت، 1406ق؛ همو، المنتظم، به کوشش محمد عبدالقادر عطا و مصطفى عبدالقادر عطا، بیروت، 1412ق / 1992م؛ ابن‌عدی، عبدالله، الکامل فی ضعفاء الرجال، به کوشش سهیل زکار، بیروت، 1405ق؛ ابن‎عساکر، علی، تاریخ مدینة دمشق، به کوشش علی شیری، بیروت، 1417ق / 1996م؛ ابن‎عماد، عبدالحی، شذرات الذهب، به کوشش عبدالقادر ارناؤوط و محمود ارناؤوط، دمشق، 1408ق / 1988م؛ ابن‎ملقن، عمر، طبقات الاولیاء، به کوشش نورالدین شریبه، بیروت، 1406ق / 1986م؛ ابونعیم اصفهانی، احمد، حلیة الاولیاء، بیروت، 1405ق / 1985م؛ امین، شریف یحیىى، معجم الفرق الاسلامی، بیروت، 1406ق / 1986م؛ بغدادی، محمد، التقیید لمعرفة رواة السنن و المسانید، به کوشش کمال یوسف حوت، بیروت، 1408ق؛ ذهبی، محمد، تاریخ الاسلام، حوادث و وفیات 301-310ق، به کوشش عمر عبدالسلام تدمری، بیروت، 1413ق / 1992م؛ همو، سیر اعلام النبلاء، به کوشش شعیب ارنؤوط و صالح سمر، بیروت، 1404ق / 1984م؛ همو، المغنی فی الضعفاء، به کوشش نورالدین عتر، قطر، 1987م؛ سمعانی، عبدالکریم، الانساب، حیدرآباد دکن، 1383ق / 1963م؛ عقیلی، محمد، کتاب الضعفاء الکبیر، به کوشش عبدالمعطی امین قلعه‌جی، بیروت، 1404ق / 1984م؛ غزالی، محمد، احیاء علوم الدین، بیروت، دار احیاء التراث العربی؛ کلابادی. محمد، التعرف لمذهب اهل التصوف، بیروت، 1400ق / 1980م؛ لالکایی، هبة‎الله، شرح اصول اعتقاد اهل السنة و الجماعة، به کوشش احمد سعد حمدان، ریاض، 1402ق؛ نووی، یحیى، بستان العارفین، به کوشش محمد حجار، دمشق، 1405ق؛ یاقوت، معجم البلدان، بیروت، 1399ق.

مسعود تاره

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: