صفحه اصلی / مقالات / دائرة المعارف بزرگ اسلامی / فقه، علوم قرآنی و حدیث / ابن عاقولی /

فهرست مطالب

ابن عاقولی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 20 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

اِبْنِ عاقُولی، غیاث‌الدین ابوعبدالله ابوالمکارم محمدبن محمدبن عبدالله (رجب 733 ـ صفر 797 / مارس 1333 ـ نوامبر 1394)، محدث و فقیه شافعی که به سبب اقامت اجدادش در عاقول (قریه‌ای در بخش شرقی واسط) به آنجا منسوب شده است (معروف، 1 / 138). ابن عاقولی در بغداد زاده شد و در همان شهر زندگی کرد و پرورش یافت (ابن فرات، 9(2) / 423). گفته شده که وی خود را از نسل نُعمان ابن منذر می‌دانست (ابن قاضی شهبه، تاریخ، 3 / 570). ابن حجر (3 / 276) تولد ابن عاقولی را در 732ق ذکر کرده و سیوطی (1 / 226) درگذشت او را به سال 798ق ثبت کرده است. خاندان ابن عاقولی، اهل علم و فضیلت بودند و 3 تن از آنان یعنی جد وی، پدرش و خود او، تقریباً تا اواخر سدۀ هشتم هجری، به هنگام یورش اول تیمور لنگ به بغداد (795ق / 1393م) در مستنصریه تدریس می‌کردند (معروف، 1 / 35). از آثار برجای ماندۀ آل عاقولی، دارالقرآن الجمالیه یا جامع العاقولی کنونی است که در آغاز، مدرسه‌ای برای دانش‌پژوهان بود و بعد به صورت جامع درآمد (عزاوی، 2 / 228؛ معروف، 1 / 138). ابن عاقولی این مدرسه را بر مرقد پدرش بنا نهاد و بر آن موقوفاتی معین کرد (ابن قاضی شهبه، طبقات، 3 / 170). بنا به گفتۀ ابن حجی، ابن عاقولی بر علوم گوناگون زمان خود از حدیث و فقه و ادبیات چیره‌ بود و همواره قاضیان و وزیران به علت مقام علمی وی به سویش روی می‌آوردند (ابن قاضی شهبه، تاریخ، 3 / 570). ابن عاقولی نزد پدرش و سراج قزوینی و دیگر عالمان روزگار آموزش دید و از آنان حدیث شنید و میدومی و دیگران به وی اجازۀ نقل حدیث دادند (ابن قاضی شهبه، طبقات، 3 / 341؛ سیوطی، 1 / 225).
ابن حجر (3 / 276-278) نقل کرده که ابن عاقولی در سفر به مکه، مدینه، دمشق و حلب، در این شهرها حدیث می‌گفت و یک‌بار به مدت چند ماه، پیش از موسم حج در حلب اقامت گزید. همچنین مدتی در بیت‌المقدس حدیث می‌گفت. بین ابن عاقولی و سلطان احمدبن اویس جلایری، اختلافی پیش آمد. از این رو ابن عاقولی به سوی تکریت روان شد و سپس به حلب روی آورد (همو، 3 / 278). وی به هنگام هجوم تیمور لنگ به بغداد به همراه سلطان احمدبن اویس از آن شهر گریخت، ولی اموالش به یغما رفت و خانواده‌اش به اسارت گرفته شد. وی نخست در شام رحل اقامت افکند. سپس به قاهره رفت و بعد از مدتی در رمضان 796ق به همراه سلطان احمد به بغداد بازگشت، ولی ابن عاقولی پنج ماه بعد درگذشت و بنا به وصیت او، در جوار مرقد معروف کرخی به خاک سپرده شد (ابن فرات، 9(2) / 348؛ ابن قاضی شهبه، تاریخ، 3 / 570؛ معروف، 1 / 35).

آثـار

الف ـ چاپی

الرصف فیما روی عن النبی (ص) من الفضل و الوصف. زرکلی (7 / 43) بدون ذکر تاریخ بیان می‌کند که این کتاب برای اولین بار در دمشق به چاپ رسیده است.

ب ـ خطی

1. الدرایة فی معرفة الراویة (ورهووه، VII / 61)؛ 2. عرف الطیب من اخبار مکة و مدینة الحبیب، که نسخه‌ای از آن در دارالکتب مصر موجود است (وکیل، 2(4) / 287)؛ 3. کفایة الناسک فی معرفة المناسک (ورهووه، VII / 163-164). 4. مفتاح الرجا فی شرح مصابیح الدُجی که شرح مصابیح السنة بغوی است (لاندبرگ، شم‍ 191). همچنین مجموعه‌ای از مکاتبات ابن عاقولی با عنوان منشآت در کتاب الانصاف بین الحاوی و ما اورد من الخلاف فی مدح السلطان احمد ثبت شده است. نسخه‌ای از کتاب الانصاف ذیل مجموعه‌ای در کتابخانۀ تقوی که اکنون جزء کتابخانۀ مجلس می‌باشد، موجود است (مرکزی، 616).

ج ـ آثاری که تنها نامی از آنها باقی مانده است

1. شرح منهاج الوصول الی علم الاصول از بیضاوی؛ 2. شرح الغایة القصوی فی درایة الفتوی از بیضاوی (ابن حجر، 3 / 276)؛ 3. تعلیق بر المهمات اسنوی (بغدادی، 2 / 175)؛ 4. الرد علی الرافضة (ابن قاضی شهبه، طبقات، 3 / 243؛ در مورد دیگر آثار منسوب، نک‍ : ابن حجر، ابن قاضی شهبه، زرکلی، همانجاها).
ابن عاقولی شعر نیکو می‌گفت و قصیده‌ای را که دربارۀ عقاید اسلامی سروده، عدة الوحید و عمدة التوحید نامیده است (ابن قاضی شهبه، همانجا). ابن حجر (3 / 276- 278) نیز ابیاتی از وی ذکر کرده است.

مآخذ

ابن حجر عسقلانی، احمدبن علی، انباء الغمر، حیدرآباد دکن، 1389ق / 1969م؛ ابن فرات، محمدبن عبدالرحیم، تاریخ، به کوشش قسطنطین رزیق و نجلاء عزالدین، بیروت، 1938م؛ ابن قاضی شهبه، ابوبکربن احمد، تاریخ، به کوشش عدنان درویش، دمشق، 1977م؛ همو، طبقات الشافعیة، حیدرآباد دکن، 1399ق / 1979م؛ بغدادی، هدیه؛ زرکلی، اعلام؛ سیوطی، بُغیة الوعاة، به کوشش محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره، 1384ق؛ عزاوی، عباس، تاریخ العراق بین احتلالین، بغداد، 1354ق / 1936م؛ مرکزی، میکروفیلمها؛ معروف، ناجی، تاریخ علماء المستنصریة، قاهره، 1396ق؛ وکیل، مختار، فهرست المخطوطات المصورة، قاهره، 1390ق / 1970م؛ نیز:

Landberg, Carlo, catalogus de manuscrits arabes provenant d,une bibliothèque privée à el-Medina, Leiden, 1883; Voorhoeve.

مهیار علوی مقدم

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: